In augustus zijn voor het eerst meer elektrische en plug-inhybride wagens verkocht in Europa dan dieselwagens, volgens de onderzoeksinstelling Jato. Het marktaandeel van elektrisch en hybride ging van 2 procent begin 2017 naar 21 ...

In augustus zijn voor het eerst meer elektrische en plug-inhybride wagens verkocht in Europa dan dieselwagens, volgens de onderzoeksinstelling Jato. Het marktaandeel van elektrisch en hybride ging van 2 procent begin 2017 naar 21 procent in augustus. Diesel zakte in diezelfde periode van 47 naar 20 procent. Wagens met een benzinemotor gingen van 50 naar 56 procent. In augustus werden in de 26 Europese landen waar Jato gegevens verzamelde 151.737 elektrische en plug-inhybride wagens verkocht. Dat is een groei met liefst 61 procent in twaalf maanden. Dat heeft niet alleen te maken met subsidies bij de aankoop, er komen ook almaar meer nieuwe modellen op de markt. De Volkswagen ID.3 was in augustus de meest verkochte elektrische wagen in Europa, gevolgd door Tesla model 3. Op plaats drie staat de Volkswagen ID.4. Dan komt de Renault Zoë. Op vijf staat de Ford Mustang Mach-e. De autoverkoop in Europa zakte in augustus met 18 procent versus augustus 2020. In de eerste acht maanden van 2021 werden 8,1 miljoen nieuwe wagens verkocht. De daling is vooral het gevolg van chipstekorten bij de autoproducenten. Die leiden tot lange wachttijden.