Dat we snel evolueren naar een autolandschap met vooral elektrische auto's, is duidelijk. De almaar strengere Europese emissienormen laten geen andere optie. Een paar merken hebben dan ook al aangekondigd dat ze straks, soms al vanaf 2025, alleen nog volledig elektrische auto's zullen bouwen - dus ook geen hybrides meer. Volkswagen stelt het nog niet zo stout. De Duitse constructeur die met het dieselschandaal eigenlijk de shift naar elektrische rijden in gang hielp zetten, zegt in zijn...

Dat we snel evolueren naar een autolandschap met vooral elektrische auto's, is duidelijk. De almaar strengere Europese emissienormen laten geen andere optie. Een paar merken hebben dan ook al aangekondigd dat ze straks, soms al vanaf 2025, alleen nog volledig elektrische auto's zullen bouwen - dus ook geen hybrides meer. Volkswagen stelt het nog niet zo stout. De Duitse constructeur die met het dieselschandaal eigenlijk de shift naar elektrische rijden in gang hielp zetten, zegt in zijn officiële communicatie dat het de ambitie heeft om tegen 2030 minstens 70 procent van zijn verkoop in te vullen met zogenoemde EV's (de afkorting van electric vehicle). Om dat te halen is er dus relatief snel een volwaardig en volwassen elektrisch gamma nodig, en Volkswagen ging daarvoor een andere strategische koers varen. In plaats van elektrische versies van bekende modellen te maken, zoals het met de Up! en de Golf heeft gedaan, komt er nu een afzonderlijke lijn met een andere naam. De ID. 3, een zogenoemde hatchback (met vier deuren en een achterklep), was vorig jaar het eerste model in die reeks. Nu volgt de ID. 4, een SUV - nog altijd met voorsprong de populairste koetswerkversie in Europa. In het klassieke gamma is de Tiguan de beste vergelijking, hoewel die een zucht kleiner is. De ID. 4 wordt op hetzelfde platform gebouwd als de ID. 3, maar is wel 32 centimeter langer (4,58 meter). Verwacht behalve meer hoofdruimte ¬ dit is een SUV ¬ dan ook meer beenruimte, royaal zelfs. De koffer is niet gigantisch, maar met 543 liter best behoorlijk voor een auto met die afmetingen. Daarmee profileert de ID. 4 zich als een ruime gezinswagen. Onderweg kan de ID. 4 zijn hoge gewicht (ruim 2,1 ton) niet verhullen zodra het wat snel gaat in de bocht. Een bekend fenomeen bij elektrische auto's. Anderzijds is het niet de bedoeling snel te sporen met dit autotype, dat weten we ook wel. Het comfort op slechte wegen krijgt een voldoende. De batterij van 77 kilowatt waarmee we reden, belooft een autonomie van 520 kilometer. Op een gemengd parcours tippen we, op basis van ons gemiddelde verbruik, veeleer op om en bij 380 kilometer. Voor wie met ingehouden adem rijdt, moet zelfs 400 kilometer mogelijk zijn.