Het is kenmerkend voor de tijden die we in de autosector beleven. Opel lanceert zijn nieuwe Mokka meteen zowel in een diesel-, benzine- als elektrische versie. Het elektrische exemplaar dat ons stond op te wachten voor een eerste kennismaking was er een met de aandrijving waarvoor lang niet het grootste aantal klanten zal kiezen. Het onderstreept hoe de Europese constructeurs hun elektrische modellen op allerlei manieren proberen te pushen. De elektrische Mokka is de eerste versie di...

Het is kenmerkend voor de tijden die we in de autosector beleven. Opel lanceert zijn nieuwe Mokka meteen zowel in een diesel-, benzine- als elektrische versie. Het elektrische exemplaar dat ons stond op te wachten voor een eerste kennismaking was er een met de aandrijving waarvoor lang niet het grootste aantal klanten zal kiezen. Het onderstreept hoe de Europese constructeurs hun elektrische modellen op allerlei manieren proberen te pushen. De elektrische Mokka is de eerste versie die in de fabriek in het Franse Poissy in productie ging. De elektromotor laat zich voeden door een batterij van 50 kilowattuur, waarvan 45 kilowattuur bruikbaar is. Volgens de WLTP-cyclus verbruikt de Mokka gemiddeld 17,4 kilowattuur voor 100 kilometer. Dat levert een autonomie op van om en bij 285 kilometer, een afstand die we na onze test kunnen garanderen. Officieel raakt de Mokka-e 324 kilometer ver. Maar zoals met alle elektrische auto's raak je met een normale, rustige rijstijl nooit zover. Het is een realiteit waar de bestuurder rekening mee moet houden, als hij overweegt voor dat type aandrijving te gaan. Opel maakt nu deel uit van Stellantis, de nieuwe reus waarin de Fiat-groep en het Franse PSA (Peugeot en Citroën) de krachten bundelen. De Mokka-e staat dus op hetzelfde platform als de 2008 van Peugeot en de DS 3 Crossback, maar voelt wel anders aan: de Duitse ingenieurs hebben zich hard ingespannen om het onderstel wat meer als 'Opel' te typeren. De vering is strakker dan die in de vergelijkbare Peugeot 2008, maar nog altijd meer dan voldoende comfortabel, merkten we tijdens een paar kilometers op een minder goed wegdek. Een heel dynamische auto is de Mokka-e niet. Als je even dolt in een snelle bocht, laat het gewicht van de batterij zich meteen voelen. En om het extra gewicht van de elektrische versie niet al te zeer in het rijgevoel te laten doorsijpelen, werd wat overdreven met de stuurbekrachtiging. Daardoor krijg je weinig feedback van de voortrein in het stuurgevoel. Laat dat geen issue zijn. De Mokka-e is niet gebouwd om de spieren te laten rollen, wel om je in een behoorlijk comfort rustig en emissieloos mee te verplaatsen. Een opdracht die hij met onderscheiding vervult.