Het wagenpark van de Luxemburgse wegenpolitie was toe aan uitbreiding. De keuze viel op twee exemplaren van de Tesla Model S. Niet alleen omdat elektrische auto's een milieuvriendelijk imago hebben. Ook en voor...

Het wagenpark van de Luxemburgse wegenpolitie was toe aan uitbreiding. De keuze viel op twee exemplaren van de Tesla Model S. Niet alleen omdat elektrische auto's een milieuvriendelijk imago hebben. Ook en vooral omdat de Model S ongemeen strakke acceleraties onder de rechterpedaal heeft, en daarom geknipt is om criminelen en snelheidsduivels te onderscheppen. De relatief beperkte autonomie van elektrische auto's is voor de Luxemburgse wagenpolitie geen issue. De auto's rijden ongeveer 200 kilometer per dag, terwijl de officiële autonomie van de Model S een heel eind verder reikt. Dat elektrische auto's als de Tesla Model S zo scherp accelereren, heeft alles te maken met de intrinsieke eigenschappen van een elektrische motor. Die levert meteen zijn maximale trekkracht, terwijl een verbrandingsmotor dat pas vanaf een bepaald toerental doet. Vergelijk het met hard optrekken als het licht op groen springt: het duurt even vooraleer een klassieke auto op volle kracht stuwt. Met een elektrische auto gebeurt dan van bij de eerste centimeters.