‘Elektrificatie is een verplicht pad zonder terugkeer’

WIE

Hugo Seghers (46)

IS

Electromobility manager bij Volvo Trucks Belux

WAS

“Mobiliteit loopt als een rode draad door mijn loopbaan, al ben ik eerder toevallig in de automotive beland. Van opleiding ben ik criminoloog. Als student werkte ik voor Toyota op het Autosalon. Ze waren op zoek naar young potentials. Auto’s waren altijd mijn passie en meer had ik niet nodig. Ik had allerlei functies bij Toyota, maar vertrok na acht jaar om een BMW-concessie te leiden. Ik wilde terreinkennis opdoen. Velen bouwen hun loopbaan op invoerders- of retailniveau ¬ ik heb beide gedaan. Die ervaring kwam me in mijn latere functies bij D’Ieteren goed van pas. Ik coachte concessiehouders, was coördinator voor de lancering van elektrische mobiliteit en nationaal verantwoordelijk voor key accounts. Toen een start-up gecreëerd werd rond mobiliteit naast de wagen, kreeg ik die vraag of ik mij over het commerciële B2B-deel wou ontfermen. Ik hapte toe. We onderzochten digitale oplossingen zoals carsharing, mobility as a software, het mobiliteitsbudget. Je kunt leuke ideeën hebben, maar in hoeverre zijn die levensvatbaar?”

WIL

“Trucks zijn professionele voertuigen, maar de vragen rond elektrificatie zijn niet anders dan voor personenwagens. Waar kun je opladen worden? Wat is het bereik? Hoeveel kost het? Ik wil in dialoog gaan met de markt. Contacten leggen met alle stakeholders. En nagaan in hoeverre ze overtuigd zijn van de voordelen van elektrificatie.”

“Ergens is dat een vorm van opvoeding die ze moeten krijgen. Bewust worden dat er alternatieven zijn, maar dat die wel een alternatief businessmodel vergen. Informeren en bewustmaken dus, een beetje de evangelist gaan spelen ( lacht), want elektrificatie wordt een verplicht pad zonder terugkeer, ook bij Trucks.”

VRIJE TIJD

Tennis, tuinieren en oldtimers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content