Sinds de lancering van de Giulia waren we het al een beetje gewoon: het is altijd wel even wachten op een nieuw model van Alfa Romeo. Die heerlijke berline zou eerst in 2012 worden gelanceerd, maar het werd uiteindelijk 2015. Zo ook met de Tonale, een compacte SUV. De geboorte van dat voor het merk broodnodige model - Europa is verslaafd aan de SUV - deed bijwijlen denken aan de processie van Echternach. De nieuwe baas van Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato, stuurde de nieu...

Sinds de lancering van de Giulia waren we het al een beetje gewoon: het is altijd wel even wachten op een nieuw model van Alfa Romeo. Die heerlijke berline zou eerst in 2012 worden gelanceerd, maar het werd uiteindelijk 2015. Zo ook met de Tonale, een compacte SUV. De geboorte van dat voor het merk broodnodige model - Europa is verslaafd aan de SUV - deed bijwijlen denken aan de processie van Echternach. De nieuwe baas van Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato, stuurde de nieuwkomer meermaals terug naar de ingenieurs, omdat die nog niet goed genoeg was. Voor de toekomst van het merk, dat op zoek is naar een duidelijke identiteit in de Stellantis-groep, is dit model cruciaal. Maar nu is hij er eindelijk. De Tonale moet doen vergeten dat leuke modellen zoals de Mito en de Giulietta nooit een opvolger hebben gekregen. Maar deze nieuwkomer moest vooral een Alfa Romeo worden die er goed uitziet en fijn rijdt - twee deugden die in het DNA van het merk zitten. De looks van de Tonale zitten al goed. Hier staat een auto die onderstreept waarom Italiaans design tot de wereldtop behoort. Geen pompeus, vergezocht of hoekig lijnenspel, wel heel harmonieuze proporties. Onderweg merk je al snel dat de Italiaanse ingenieurs bijzonder veel aandacht hebben besteed aan de afstelling van het chassis. De Tonale stuurt heel precies de bocht in en etaleert minder onderstuur (de indruk dat de auto niet scherp genoeg stuurt) dan we van andere modellen in dat segment gewoon zijn. De achterwielen volgen als op sporen. Het koetswerk leunt nauwelijks over. De Tonale rijdt bijna klinisch strak en is dus best geslaagd. De keerzijde is dat het rijcomfort net iets hoger mocht zijn, vooral op slechte wegen. Onder de kap zit een turbobenzine van 1,5 liter die zich laat bijstaan met een elektromotor van 48 volt. Voor Alfa volstaat dat om de Tonale het predicaat 'hybride' mee te geven, maar eigenlijk gaat het om een mild hybride systeem. We reden met de versie van 160 paarden, die in 8,8 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur accelereert, en becijferden dat je mag rekenen op een reëel verbruik van 7 liter.