In Azië liggen ze niet meteen wakker van de verkoop op de kleine Belgische markt, maar leggen ze hun eieren vooral in de thuismarkt en de States. Pas dan komt Europa. Het is dus haast altijd met enige achterstand dat Japanse middenklassers hier verkrijgbaar zijn met een kleinere en makkelijk verkoopbare turbodiesel. Tenzij ze natuurlijk samenwerken met een Europese constructeur, zoals Nissan dat een onderdeel is van Renault. De Qashqai was van bij het begin te krijgen met e...

In Azië liggen ze niet meteen wakker van de verkoop op de kleine Belgische markt, maar leggen ze hun eieren vooral in de thuismarkt en de States. Pas dan komt Europa. Het is dus haast altijd met enige achterstand dat Japanse middenklassers hier verkrijgbaar zijn met een kleinere en makkelijk verkoopbare turbodiesel. Tenzij ze natuurlijk samenwerken met een Europese constructeur, zoals Nissan dat een onderdeel is van Renault. De Qashqai was van bij het begin te krijgen met een 1.5 turbodiesel onder de kap, uiteraard van Franse makelij. Het verklaart waarom de Japanse crossover zo'n succes oogstte en oogst. Maar bij vele andere merken is het dus meestal even wachten. Zoals Hyundai en Kia met respectievelijk de ix35 en Sportage, twee modellen met dezelfde genen maar licht verschillende afwerking. Ze werden vorig jaar gelanceerd met een tweeliter, maar zijn pas sinds kort verkrijgbaar met een fiscaal veel interessantere 1.7 turbodiesel. Een schoolvoorbeeld van downsizing, inderdaad. Op papier is dat een zinvolle ingreep: een kleinere motor verbruikt officieel minder. Alleen hangt het werkelijke verbruik natuurlijk af van uw rijstijl. Onze ervaring is zelfs dat het met sommige 'kleine' motoren vaak moeilijker is om het normverbruik te halen dan met een motor van twee liter. De reden is dat je met een kleinere motor wat meer op het gaspedaal moet duwen om de prestaties boven te halen die je gewoon bent in het hedendaagse verkeer. Maar met de nieuwe en zeer geslaagde 1.7 turbodiesel in de Sportage van Kia is dat niet het geval. We ontdekten een heel aangename en stille motor die zeer gewillig en soepel is, en altijd voldoende trekkracht biedt. Je kunt er zelfs probleemloos mee vertrekken in tweede versnelling, wat niet alle hedendaagse dieselmotoren gegeven is. Het gemiddelde verbruik, zonder een echt zuinige rijstijl te hanteren, zat in de buurt van 7,5 liter: behoorlijk voor een SUV van die omvang, maar niet briljant. Met de 2.0 CDRi die we een eerder konden testten, verbruikten we zowat 0,7 liter meer. Motor: 1,7 turbodiesel Vermogen: 85 kW of 115pk Max. koppel: 255 Nm Prestaties: 0-100 km: u in 12 sec., topsnelheid 173 km/u Gemiddeld normverbruik: 5,2 liter Testverbruik: 7,5 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 135 gr/km Instapprijs: 22.630 eurodownsizing kost zo goed als geen rijplezierCO2-uitstoot nog te hoog om echt interessant te wordenJO BOSSUYT