Alweer een nieuwe Renault. De elfde al van de 26 die de Franse constructeur een poos geleden in zijn strategisch plan tegen eind 2009 beloofde. Maar dit model is speciaal, want het is de eerste terreinwagen van het merk, en dat werd tijd. De Europese merken hebben een inhaalrace moeten rijden, in dit segment van de middelgrote terreinwagens dat nog altijd wordt gedomineerd door de Aziatische autobouwers. Maar vandaag zijn zowat alle grote merken aanwezig op deze lucratieve markt. Van Volkswagen tot Peugeot...

Alweer een nieuwe Renault. De elfde al van de 26 die de Franse constructeur een poos geleden in zijn strategisch plan tegen eind 2009 beloofde. Maar dit model is speciaal, want het is de eerste terreinwagen van het merk, en dat werd tijd. De Europese merken hebben een inhaalrace moeten rijden, in dit segment van de middelgrote terreinwagens dat nog altijd wordt gedomineerd door de Aziatische autobouwers. Maar vandaag zijn zowat alle grote merken aanwezig op deze lucratieve markt. Van Volkswagen tot Peugeot of nu ook Renault. Vanuit het niets zo'n nieuwe terreinwagen bouwen is een peperdure onderneming. Zelfs voor een grote autobouwer. Daarom viel Renault terug op partner Nissan, die een serieuze knowhow heeft op het vlak van terreinwagens. Maar het discours tijdens de internationale perspresentatie had een zeer duidelijke rode draad: dit is een echte Renault. Lees: geen Nissan met een Renaultlogo op. De waarheid ligt ergens in het midden. Renault concipieerde het model en schreef er het lastenboek voor, maar de Koleos werd ontwikkeld door Nissan, dat daarbij uitging van zijn X-Trail. En het uiteindelijke product rolt van de band in Korea bij Renault Samsung Motors, dat voor 80 procent eigenaar is van de Fransen. Het resultaat is een uitstekende terreinwagen. Waarmee we bedoelen: een uitstekende SUV die niet alleen biedt wat het typische SUV-publiek alhier verlangt (hoog zitten, comfortabel rijden, modulariteit van het interieur, gezinsvriendelijk) maar ook behoorlijk genadeloos terrein aankan, zoals we zelf konden vaststellen tijdens een lange test door bos, wildernis en dal. Met als constante een altijd bijzonder hoog niveau van comfort, in alle omstandigheden. De geluiddemping is top, de kwaliteit van de afwerking hoog. En omdat deze Koleos past in het nieuwe kwaliteitspact van Renault, komt ook deze met een garantie van drie jaar of 150.000 kilometer. In het vooronder is het kiezen uit twee versies van de bekende tweeliter diesel, en een voor de Belgische markt te verwaarlozen benzinemotor van 2,5 liter en Nissanorigine. Helemaal niet kansloos voor de Belgische markt, die tuk is op valse terrein- wagens die nooit het asfalt verlaten: de Koleos, die zich op braakliggende grond uitstekend van zijn taak kwijt, is ook te krijgen met gewoon maar tweewielaandrijving. In het verlengde van die bedenking ligt de enige achilleshiel van de Koleos: zijn braaf design met volgens sommigen te weinig persoonlijkheid. In het 4x4-segment kiest de Europese consument immers hoofdzakelijk op basis van het design. (T) Jo Bossuyt