De Beverse Kaasmakerij kan nauwelijks voldoen aan de vraag onder de eigen kerktoren.
...

De Beverse Kaasmakerij kan nauwelijks voldoen aan de vraag onder de eigen kerktoren."Onze kaas wordt verkocht in een straal van tien kilometer. We raken ons product sowieso kwijt, waarom zouden we honderd kilometer ver gaan ?"Kleinschalig, maar hygiënisch en kwalitatief gelijkwaardig aan de grote zuivelproducenten. Zo omschrijft Willy De Ville de eenmanszaak De Beverse Kaasmakerij, op naam van zoon Patrick De Ville. In april investeerde de familie De Ville zwaar om aan de strenge HACCP-normering ( Hazard Analysis of Critical Control Points) te voldoen. Normen die Willy De Ville, als industrieel ingenieur verbonden aan het ministerie van Landbouw, perfect kent. De volledig computergestuurde installatie kostte 10 miljoen frank. Voortaan worden krachtvoeder en melkinhoud elektronisch geanalyseerd en bijgestuurd, het melken gebeurt nagenoeg automatisch en de verse melk verdwijnt rechtstreeks naar de kaastobbe. De installatie is berekend op vijftig melkkoeien, vandaag heeft de Beverse Kaasmakerij er dertig op stal. In '95 produceerde het bedrijf 100.000 liter melk. Een kwart werd gebruikt voor de productie van kaas, die eveneens een kwart van de drie miljoen frank omzet leverde. Maar vanaf dit jaar moet de kaasproductie de helft van de omzet maken. De dagproductie bedraagt dertig kilo, het bedrijfje biedt zeven soorten kaas aan, de prijs per kilo schommelt rond 300 frank. Naast de traditionele broodkaas, maakt de Beverse Kaasmakerij vooral faam met haar kruidenkazen : met Provençaalse kruiden, brandnetel, rode en groene algen, of gerijpt in Sint-Adriaanbier, een specialiteit uit Geraardsbergen. Het familiebedrijf "moet" klein blijven. De weg naar de verbruiker wordt zo kort mogelijk gehouden, om de prijs laag te houden. Er zijn geen distributiekosten en er is evenmin verpakkingsmateriaal. Door het vermijden van tussenstappen blijft de kaas dagvers, in tegenstelling tot de grootindustrie. "Onze melk is maximaal dertig minuten oud en wordt niet getransporteerd. De voedingsindustrie gebruikt melk die al drie dagen oud is. Bovendien gebruiken we rauwe melk. Die bevat veel meer vitaminen dan de gepasteuriseerde." Er worden geen kleur- of bewaarmiddelen gebruikt.De klanten zijn dieetwinkels, boeren uit de omgeving met andere streekproducten, en particulieren die een wandeling in de streek combineren met degustatie van plaatselijke gerechten. Elk segment neemt een derde van de verkoop voor zijn rekening. Twee jaar geleden werd gestart met de productie van kaas, volgens Willy De Ville bereikte de Beverse Kaasmakerij vandaag "het verzadigingspunt".WILLY EN PATRICK DE VILLE (DE BEVERSE KAASMAKERIJ) Kaas van melk die maximaal dertig minuten oud is.