Bio Shop, de keten van natuurvoedingswinkels, heeft nu ook een eigen merk dat mikt op uitstraling en volume.
...

Bio Shop, de keten van natuurvoedingswinkels, heeft nu ook een eigen merk dat mikt op uitstraling en volume.Het idee dat natuurwinkels gerund worden door goedbedoelende amateurs, gebiologeerd door gezonde voeding maar niet gehinderd door enige kennis van zaken, kan naar het rijk der fabelen verwezen worden. Tenminste als het gaat om de Bio Shop-keten, die uit 34 winkels bestaat. Het basisidee is dat de idealen van gezonde natuurvoeding en eco-producten nagestreefd moeten worden, maar niet ten koste van de rentabiliteit. Sinds dit najaar staat er zelfs een huismerk in de rekken : met zowat 250 producten onder het Bio Shop-merk gaat men de reguliere distributie achterna. "De winkelier moet meer middelen krijgen om zijn zaak uit te bouwen met een groter assortiment, met verse waar. Daar hebben we de nood van een private label aangevoeld," zegt Frans Houthoofd, directeur van Bio Shop. "Dat zorgt voor een bredere marge en een betere uitstraling van je eigen zaak in de reclame. In onze branche is zo'n eigen merk moeilijk op te zetten ; daarom hebben we samenwerking gezocht met de Natuurwinkels in Nederland. Zij hebben 39 winkels en wij 34 : zo kan je samen al iets beginnen." BETAALBAAR.Onder dat eigen merk zitten vooral producten uit het basisassortiment, omdat die een grote rotatie hebben. Eigen merken worden meestal afgezet tegen bestaande A-merken ; de vraag is dan of er in die biologische sector al sprake is van sterke merken. Er zijn inderdaad namen als Lima en Ecover, die een zekere faam hebben in deze niche-markt. "Die laten we dan ook staan, maar we zetten er wel ons eigen product naast," aldus Houthoofd. Met het eigen merk speelt men ook op de prijs. Frans Houthoofd : "Hoe meer volume we ermee kunnen halen, hoe lager de prijzen. Er moet een prijs betaald worden voor 'biologisch', maar soms ligt die te hoog. Met het Bio Shop-merk proberen we niet de goedkoopste te zijn, maar we willen een eerlijk product bieden voor een eerlijke prijs." Jacques Van den Heuvel, gedelegeerd bestuurder van Bio Shop en uitbater van een winkel in Merksem, vult aan dat men biologische producten wil aanbieden die voor iedereen betaalbaar zijn. "Nu is dat soms problematisch." Met een breed aanbod probeert men de klant te bewegen tot meer aankopen in de Bio Shop. "De klant koopt een aantal producten elders," zegt Houthoofd. "Wij vinden echter dat hij hier alles zou moeten kunnen kopen. Als de prijs goed is, hoeft hij niet op een ander te gaan. In de supermarkten zie je tegenwoordig meer en meer biologische producten ; ze weten precies de toppers uit het assortiment te pikken. Toch zijn wij niet bang van die supermarkten : als ze nog meer biologische waar gaan verkopen, geven ze eigenlijk toe dat ze de mensen jarenlang 'bedrogen' hebben. Ze kunnen dus niet te ver gaan."DE TOEKOMST.Frans Houthoofd zegt ook dat men inspanningen doet om de aangesloten winkeliers beter te laten concurreren. Dat gebeurt met het eigen merk en met speciale acties. "Om in onze sector te overleven, moet je de winkelier voldoende bagage meegeven, zodat hij op zijn terrein een expert wordt. In de zomer zijn we met 14 uitbaters van Bio Shops naar Californië getrokken om daar de natuurvoedingswinkels te bekijken. Californië is het Mekka voor natuurvoeding, met gigantisch grote winkels. Dat is de toekomst, daar hebben we gezien dat het kan."Houthoofd toont foto's van enorme zeer professioneel ogende supermarkten, die de verslaggever moeten overtuigen. In de Bio Shops heeft men overigens ook de scan-technologie binnengehaald. De computers van de winkels zijn verbonden met het hoofdkantoor, dat rechtstreeks prijswijzigingen kan doorvoeren.Dat is allemaal mooi, maar een en ander moet ook meegedeeld worden aan de consument. Beurzen zijn een middel om de Bio Shops bekend te maken ; daar heeft men dan ook een stand met het eigen merk. Dat kan alleen maar omdat de organisatie 34 winkels omvat ; de marges van de winkels liggen immers niet hoog genoeg om individueel grote initiatieven te nemen. Er is wel een maandelijkse folder, maar die wordt niet massaal verspreid. De Bio Shops moeten het vooral hebben van mond-tot-mondreclame ; de bestaande klant is de "ambassadeur". En, zegt Frans Houthoofd : "Een nieuw idee is het hameren op 'vers'. Voor de mensen uit de buurt willen we de rol van de 'verswinkel' spelen."A.V.P. FRANS HOUTHOOFD (BIO SHOP) We proberen niet de goedkoopste te zijn, maar we willen een eerlijk product bieden voor een eerlijke prijs.