Goud voor O&M en GV
...

Goud voor O&M en GVBij de tiende Effie Awards (de prijs voor cases waarin reclame een aanwijsbaar effect heeft gehad op het marktsucces) gingen de gouden trofeeën naar Ogilvy & Mather en GV/Company. De Effie-prijs is een organisatie van de Unie van Belgische Adverteerders, de Stichting Marketing en CV-News. O&M kreeg tweemaal goud : voor de dagbladcampagne ter promotie van Groot-Brittannië als vakantieland (adverteerder British Tourist Authority) en voor de lanceringscampagne van de Thalys-trein (adverteerder Westrail). De Thalys-campagne in 1996 moest de markt op de as Parijs-Brussel verdubbelen van drie naar zes miljoen reizen op jaarbasis. Tijdens de campagne groeide de verkoop al met 85 %, en in december vorig jaar noteerde men een recordvooruitgang van 260 %. De campagne voor korte vakanties in Engeland (via kleine krantenadvertenties) moest 40.000 trips en 10.000 ingestuurde coupons opleveren in de periode maart-juni 1996. Men kwam tot 160.000 trips en 13.000 coupons. GV/Company mocht een gouden Effie in ontvangst nemen voor het werk dat het bureau de afgelopen jaren voor Ikea heeft gedaan. In 1984 kwam Ikea met trendy zelfbouwmeubelen. In 1990 startte de communicatie naar een breder publiek, met het doel de omzet met 10 % per jaar te laten stijgen. In de periode 1991-1996 noteerde men een jaarlijkse groei van 10,5 %, op basis van een gelijk aantal winkels en dezelfde verkoopoppervlakte. Slechts 8 van de 16 ingezonden cases waren genomineerd en kregen een prijs. De zilveren trofeeën waren voor Ideas in Action ( Blanco Roller van Henkel), voor LHHS (de lancering van het Mobistar-net) en voor Quattro/DMB&B ( BRTN). Brons ging naar J.W. Thompson (de spaarrekening van De Bank van de Post) en McCann-Erickson ( Vacature). Dit jaar werd geen Grand Effie uitgereikt. Deze prijs kan alleen gegeven worden voor een case die verschillende jaren beslaat. De campagnes van O&M waren kortetermijnacties ; alleen de Ikea-case van GV/Company was een langetermijncampagne. De jury besloot echter die niet met de Grand Effie te bekronen. Mede-organisator Josephine Overeem schreef in haar column in CV-News dat er te veel kortetermijncases worden ingestuurd. "In dat bedje is de Belgisch reclame allang ziek : nieuwe marketingbezems vegen ook schoon als dat niet nodig is, en een nieuwe reclamecampagne is als een nieuw lief. Als het binnen niet functioneert zoals het moet, wordt in de buitenwereld naar een remedie gezocht," aldus Overeem. In België bestaat inderdaad geen traditie om langlopende campagnes te voeren ( Jupiler van Interbrew, dat vorig jaar de Grand Effie won, is een positieve uitzondering). In de markt van snel roterende consumptiegoederen komt bovendien een deel van de campagnes uit het buitenland ; "België" mag alleen wat aanpassen en promotie-activiteiten doen. En ten slotte is de Effie-prijs lang geen representatief staal van wat er in de Belgische markt gebeurt. Niet iedereen wil of mag zijn marketingsuccessen bekendmaken aan een breed publiek. In zijn toespraak bij de prijsuitreiking op 29 mei moedigde jury-voorzitter Norbert Frankfort (directeur Beiersdorf) de adverteerders dan ook aan om in groteren getale deel te nemen aan de Effie-prijs, "... of het budget nu beperkt, gemiddeld of belangrijk is. In het bijzonder wens ik dat fabrikanten van fast moving consumer goods bij de deelnemers aan de Effie dezelfde belangrijke en invloedrijke plaats innemen die ze ook in de wereld van de reclame innemen." Frankfort pleitte eveneens voor het inzenden van meer langetermijncases. Volgens hem gaat het er uiteindelijk niet om reclame te maken die bevalt, verrast of verstrooit, maar wel reclame die verkoopt. Intussen zijn de inschrijvingen gestart voor de tweede Euro-Effie (sluitingsdatum 20 juli). Daaraan nemen Frankrijk, Duitsland, België, Spanje, Nederland, Zwitserland en Groot-Brittannië deel. Alleen campagnes die in minstens drie van deze landen hebben gelopen, komen in aanmerking. De Belgische juryleden zijn Georges Lafleur (voorzitter Lowe Troost Brussels) en Frank Meysmans (voorzitter raad van bestuur Sara Lee/DE). A.V.P. EFFIE-PRIJZEN Goud voor Thalys, Ikea en British Tourist Authority.