Na de dotcomapocalyps werd de zoektocht naar beter management nieuw leven ingeblazen. Neem nu Louis Cauffman. In Simpel werkt het best (Lemma, 195 blz., 23,82 euro) wijst de psycholoog-bedrijfskundige erop dat velen zich blindstaren op de problemen. Ze vragen: "Wat loopt er fout?" Cauffman pareert met: "Wat werkt wél?" Hij schakelt over van probleemgeoriënteerd naar oplossingsgericht. De mosterd voor deze verfrissende kijk op management haalde hij uit zijn andere loopbaan, uit de psy...

Na de dotcomapocalyps werd de zoektocht naar beter management nieuw leven ingeblazen. Neem nu Louis Cauffman. In Simpel werkt het best (Lemma, 195 blz., 23,82 euro) wijst de psycholoog-bedrijfskundige erop dat velen zich blindstaren op de problemen. Ze vragen: "Wat loopt er fout?" Cauffman pareert met: "Wat werkt wél?" Hij schakelt over van probleemgeoriënteerd naar oplossingsgericht. De mosterd voor deze verfrissende kijk op management haalde hij uit zijn andere loopbaan, uit de psychotherapie. Professor Rik Donckels noemt de aanpak in het voorwoord "een soort Copernicaanse revolutie". Her en der worden weliswaar enkele wijdopen deuren ingebeukt, terwijl de link naar de therapie aanvankelijk voor verwarring zorgt, maar gaandeweg groeit het werk uit tot een praktische leidraad die het denken en de creativiteit prikkelt. Creativiteit zonder efficiëntie baat evenwel niet. Daarom raadplegen we ook De effectieve manager (Nieuwezijds, 239 blz., 24,90 euro). In dit heruitgegeven oerboek uit 1966 bakent Peter Drucker vijf vaardigheden af, die van goede managers doelmatige entrepreneurs maken. Vijf op een rij: een streng tijdsbeheer, focus op resultaat, concentreer je op de zaken waarin je goed bent, stel prioriteiten en beslis effectief. Het boek houdt stand als een grondlaag, al doen talloze voorbeelden belegen aan. We stappen over naar het actuele rechttoe rechtaan tijdsmanagement met het succesrijke Getting Things Done van David Allen, dat vertaald werd als Doe het nu (Academic Service, 218 blz., 20,45 euro). Hier leren we nog echt de dag plannen, een project uitstippelen en een archief opbouwen. Efficiënt, maar hij wordt voorbijgesneld door Julie Morgenstern. In Organiseren van binnen naar buiten (Nieuwezijds, 286 blz., 20,45 euro) breidt ze haar organisatiedrift op kantoor zelfs uit tot de inrichting van de woning. Noem iets en Morgenstern ordent, schikt of organiseert het. Die brede blik geldt ook voor Beter omgaan met je tijd (Lannoo, 191 blz., 17 euro) van Karine Vandekerckhove, die op de kaft "de eerste echte tijdconsulente in ons land" genoemd wordt. Ook zij heeft het over methodisch handelen, maar ze voegt er een wel zeer essentiële vraag aan toe: wat wil je doen met je tijd (lees: je leven)? Pas vanuit dat perspectief is het zinvol om prioriteiten te stellen en een werk-levensevenwicht na te streven. Met dezelfde vraag worden we geconfronteerd in What Matters Most (Business Contact, 206 blz., 22,65 euro) van Hyrum Smith, de codirecteur van FranklinCovey Company, die een hele reputatie verwierf inzake werkefficiëntie en (persoonlijke) ontwikkeling. Luc De Decker [{ssquf}]