De zogenoemde SUV-coupé, hoogbouw met een aflopende daklijn en een veel schuiner geplaatste kofferklep, is geen koetswerktype dat je vindt in de catalogus van volumemerken zoals Ford of Opel, die uitpakken met een breed gamma, modellen in alle segmenten en prijzen voor elk budget. Voor dat autotype moet je bij de premiummerken zijn, waar ze modellen hebben zoals de BMW 4 en de Audi A3 Sportback. Renault zag een gat in de markt en lanceerde ook een betaalbaarde...

De zogenoemde SUV-coupé, hoogbouw met een aflopende daklijn en een veel schuiner geplaatste kofferklep, is geen koetswerktype dat je vindt in de catalogus van volumemerken zoals Ford of Opel, die uitpakken met een breed gamma, modellen in alle segmenten en prijzen voor elk budget. Voor dat autotype moet je bij de premiummerken zijn, waar ze modellen hebben zoals de BMW 4 en de Audi A3 Sportback. Renault zag een gat in de markt en lanceerde ook een betaalbaarder model in dat segment. Van de Arkana zijn er sinds de lancering eerder dit jaar in Europa al tienduizend verkocht. De prijslijst begint bij een behoorlijk toegankelijke 28.600 euro. Daarvoor krijg je in die eerste SUV-coupé van een volumemerk een benzinemotor van 140 paarden. Later dit jaar komt er een versie met 160 paarden. Een diesel zit niet in het gamma. Nu de toekomst van die brandstof er belabberd uitziet in Europa, serveren veel merken geen versie met zelfontbrander meer voor hun nieuwe modellen. De enige andere motorisatie voor de Arkana is dus deze E-Tech Hybrid, die een benzinemotor combineert met een elektromotor en 1600 euro meer kost dan de benzineversie. In tegenstelling tot veel andere hybrides is de Arkana niet vinniger dan zijn klassieke benzinebroer. Hij heeft een lager maximaal koppel, een minder scherpe acceleratie en een lagere topsnelheid. Renault zet met deze versie in op comfort en vooral zuinigheid. De Arkana ziet er inderdaad sportiever uit dan hij presteert, maar je haalt wel makkelijk een gemiddeld verbruik van om en bij de 5 liter. En met een normale rijstijl blijft hij heel voorspelbaar en aangenaam om te sturen. SUV-coupé's hebben de reputatie dat ze achterin krap zitten, met die aflopende daklijn. Maar daar heeft de Arkana geen last van. Er is ruim voldoende beenruimte voor de inzittenden achterin, en ook de hoofdruimte is geen probleem voor volwassenen. De koffer is wel iets kleiner dan in de benzineversie, omdat ruimte moest worden gevonden voor de batterij. Maar met 492 in plaats van 518 liter blijft hij behoorlijk.