Renault sprong als massaconstructeur heel vroeg op de kar van de elektrische auto. In 2009 al stelde het op het Autosalon van Frankfurt de elektrische Fluence voor. In 2013 volgde de kleinere Zoe, die in de eerste helft van dit jaar de bestverkochte elektrische auto in Europa was. Maar in het hybride segment, auto's die een klassieke verbrandingsmotor combineren met een elektromotor, speelde Renault heel lang niet mee.
...

Renault sprong als massaconstructeur heel vroeg op de kar van de elektrische auto. In 2009 al stelde het op het Autosalon van Frankfurt de elektrische Fluence voor. In 2013 volgde de kleinere Zoe, die in de eerste helft van dit jaar de bestverkochte elektrische auto in Europa was. Maar in het hybride segment, auto's die een klassieke verbrandingsmotor combineren met een elektromotor, speelde Renault heel lang niet mee. Daar komt nu verandering in. En het is van moeten. Europa wil de gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto's die een merk verkoopt dit jaar beperkt zien tot maximaal 95 gram per kilometer. Vanaf 2030 zakt de grens zelfs tot 59 gram. Met een auto als deze Captur E-Tech zit Renault dus al tien jaar goed: deze stekkerhybride heeft volgens de nieuwe WLTP-meetmethode een uitstoot van maar 32 gram. Met een stekkerhybride is het de bedoeling dat je de relatief kleine batterij zo vaak mogelijk oplaadt om dan een heel eind zuiver elektrisch te rijden. Renault belooft om en bij de 50 kilometer vooraleer de benzinemotor moet aanslaan, en het lukte ons tijdens deze test ook om die afstand elektrisch te rijden. Het onderstreept dat de Captur E-Tech bijzonder efficiënt is. Dat kan te maken hebben met de versnellingsbak, een vernieuwend systeem met klauwkoppeling dat Renault ontwikkelde in samenwerking met de afdeling die de formule 1-machines van het merk bouwt. Omdat we nog wat verder dan die 50 kilometer reden, moest de benzinemotor bijspringen. Vanaf dat moment functioneert deze Captur als een 'klassieke' hybride die de benzine- en elektromotor zo efficiënt mogelijk laat samenwerken. Ook hier een pluim voor het resultaat: met een beetje respect voor de snelheidsbeperkingen en 110 km per uur als je ook even de autoweg op moet, beperk je het verbruik moeiteloos tot een gemiddelde van 3 liter. Een ander pluspunt is het comfortgevoel aan boord, zowel in de ophanging als akoestisch, je hoort de benzinemotor haast niet als hij aanslaat. Aan de minzijde kunnen we vermelden dat deze Captur niet echt snedig is in de acceleraties, maar voor een SUV met het predicaat 'gezinswagen' is het ook niet de bedoeling om te gaan scheuren.