Een stijlvol pand in de schaduw van de Antwerpse universiteit is de uitvalsbasis van Valorum. Het jonge bedrijf, officieel boven de doopvont gehouden op 1 januari 2011, wil aandeelhouders helpen bij het verkopen van hun bedrijf. "Vroeger had je tien goede jaren, en één slecht. Nu is het veeleer vijf slechte jaren en dan zes goede maanden. Dan moet je als bedrijfsleider klaarstaan wanneer er een opportuniteit is."
...

Een stijlvol pand in de schaduw van de Antwerpse universiteit is de uitvalsbasis van Valorum. Het jonge bedrijf, officieel boven de doopvont gehouden op 1 januari 2011, wil aandeelhouders helpen bij het verkopen van hun bedrijf. "Vroeger had je tien goede jaren, en één slecht. Nu is het veeleer vijf slechte jaren en dan zes goede maanden. Dan moet je als bedrijfsleider klaarstaan wanneer er een opportuniteit is." Het idee voor het bedrijf komt volgens initiatiefnemer Wouter Vandeberg uit de Londense City. "Daar deed tien jaar geleden iedereen aan corporate finance", herinnert hij zich. "Accountants, bankiers, maar ook de Bains en McKinseys. Dat is logisch, want zij vertegenwoordigen telkens een van de drie fundamenten van corporate finance: het waarheidsgetrouwe karakter van een transactie verzekeren, de financiering organiseren en het businessplan strategisch doorlichten. Maar niemand bracht de drie beroepen samen onder één dak." Dat doet Valorum, in feite een doorstart van VGD Deal Team (zie kader Wie is wie?), wel. "Als onafhankelijke partij kunnen we de bedrijfsleider inzicht geven in de waarde van een bedrijf", stelt Stefan Wauters. "Het is soms ontstellend om te zien hoe beperkt de kennis van bedrijfsleiders over de waardedrijvers achter hun bedrijf is. Bij velen gaat dat niet verder dan 'hard werken, hé'. Daardoor ligt de waarde soms veel hoger, of juist lager, dan iemand had ingeschat. 'Intuïtie' kan je niet verkopen. Je moet weten hoe een investeerder naar die waardecreatie kijkt. Alleen al daardoor kunnen we, wanneer we samenwerken aan het businessplan, soms al een echt adrenalineshot geven aan die bedrijven." "Onze slogan is niet no cure no pay, maar no cure we stay", vult Jo Goossens aan. "Het liefst bouwen we een langetermijnrelatie op, waarin we strategisch advies geven, eventueel het businessplan schrijven of interim-management verzorgen, en dan op het meest geschikte moment een deal sluiten. We kiezen voor topkwaliteit en een beperkt aantal klanten" De arbeidsintensieve aanpak van Valorum maakt dat een kmo minimum 1,5 tot 2 miljoen ebitda moet realiseren, voor ze zich in het dossier storten. "Achter een adviesdossier van 75.000 euro moet voor ons een strategische reden zitten. Maar we mikken op transacties van 5 tot 150 miljoen euro", verklaart Wauters. "Eigenlijk geeft Valorum een soort kwaliteitsstempel: 'goedgekeurd om te worden verkocht'", vindt Frans Rombouts, lid van de adviesraad. Dat is niet onbelangrijk, weet Goossens: "Binnen de tien jaar verandert 30 procent van de familiale ondernemingen van eigenaar. De huidige markt heeft daar geen antwoord op. De meest sexy meisjes zullen snel weg zijn, maar de rest blijft aanschuiven. Als je uit de wachtrij wil raken, moet je nu de uitstap voorbereiden." Over hun klanten bewaren de drie partners de nodige discretie. In het vakblad Industrie & Technisch Management stond eerder te lezen dat Engicon, de moedermaatschappij van Geldof Metaalconstructie en G&G International, zich door Valorum liet begeleiden in de zoektocht naar een nieuwe financiële of industriële partner. Een ander voorbeeld is Torrcoal, een Belgisch-Nederlands bedrijf met hoofdkwartier in Sittard en een fabriek in Dilsen-Stokkem. Daar gaf Valorum finan-cieel-strategisch advies. Het bedrijf is vergevorderd in de technologie om van hout op industriële schaal -- 1,7 ton per uur -- biokool te maken. "Dat is nu een bewezen concept dat klaar is voor de commerciële roll-out", zegt Vandeberg. Behalve voor gevestigde bedrijven werkt Valorum ook voor opstartende bedrijven om de funding rond te krijgen. Maar Valorum wil zich niet beperken tot België. Nederland wordt beschouwd als deel van de thuismarkt. Daar screent het bedrijf voor een groot Frans fonds de markt, voor een bedrijfswaarde van 150 miljoen tot 1 miljard euro. Een vooronderzoek, in functie van een aankoopmandaat. "Dat doen we mogelijk ook voor een Engels en Amerikaans durfkapitaalfonds", laat Vandeberg weten. "We willen ook zeker een Russische desk opzetten. Een van onze klanten kreeg zo al een aanvraag om een joint venture op te richten. Dat is in feite logisch. In Rusland is er veel geld en een grote markt met hoge marges, maar is er weinig capaciteit. Hier geldt het omgekeerde. Met mijn verleden en contacten in Rusland kunnen we ook daar toegevoegde waarde leveren. Wij hebben een heel sterk netwerk in de Vlaamse kmo-wereld, en we kunnen praten met de Russen. Corporate finance heeft geen grenzen in kennis, maar wel in cultuur. Als je de cultuur van zakendoen niet kent, kan je geen zaken doen." LUC HUYSMANS, FOTOGRAFIE JONAS HAMERS/IG"Accountants, bankiers, strategie-adviseurs: niemand bracht de drie beroepen samen onder één dak" Wouter Vandeberg "Je moet weten hoe een investeerder naar de waardecreatie kijkt" Stefan Wauters