De Antwerpse corporatefinanceadviseurs SDM en Valorum fuseren. Ze koppelen die operatie aan een kapitaalinbreng door twintig Vlaamse ondernemers. De voormalige Valorum-vennoot Wouter Vandeberg leidt de nieuwe organisatie. "Wouter is een people manager, terwijl ik meer transactiegedreven ben", zegt Jan Verbrugge, de voormalige topman van SDM.
...

De Antwerpse corporatefinanceadviseurs SDM en Valorum fuseren. Ze koppelen die operatie aan een kapitaalinbreng door twintig Vlaamse ondernemers. De voormalige Valorum-vennoot Wouter Vandeberg leidt de nieuwe organisatie. "Wouter is een people manager, terwijl ik meer transactiegedreven ben", zegt Jan Verbrugge, de voormalige topman van SDM. "We realiseren nu een transactie waar SDM een patent op had: cash ophalen door het bedrijf gedeeltelijk te verkopen, externe investeerders-adviseurs aantrekken en tegelijk een strategie op lange termijn ondersteunen met het bestaande management", zegt Verbrugge. Het vroegere Valorum wordt voortaan de adviestak van de nieuwe organisatie. SDM-Valorum blijft lid van het internationale netwerk Midcap Alliance, met een transactieomzet van meer dan 2,5 miljard euro. Verbrugge stampte SDM, dat nu twaalf medewerkers telt, in 1992 uit de grond als een adviseur in fusies en overnames van middelgrote ondernemingen. Het begeleidde bijvoorbeeld mee de managementbuy-out (MBO) bij aannemingsbedrijf Taxandria, de verkoop van Cash & Fresh aan Delhaize, van de ambulancedienst Ambuce aan Falck, van Schrauwen Sanitair aan CRH, van tuinartikelendistributeur Walter Van Gastel aan Hubo en van Sels Villabouw aan de Antwerpse familie Moortgat. SDM strijkt 5 tot 10 procent op van de transactiewaarde. De jongste jaren investeerde Jan Verbrugge echter almaar vaker zelf in bedrijven. Verbrugge: "SDM stond de jongste jaren 850 ondernemers bij in een verkooptransactie. Ze zaten na de verkoop van hun onderneming via SDM op een berg geld, die bij de bank niets opbrengt. Wij konden hen soms een alternatief aanbieden, een soort van nazorg: een participatie in een bedrijf van jonge entrepreneurs, die een deel van hun onderneming willen verzilveren zonder op te stappen aan de top. De ervaren ondernemer wordt het klankbord van de jongere. Na de doorgedreven professionalisering van de onderneming volgt een zevental jaar later de volgende stap, zoals de MBO of een verkoop. We mikken bij die participatie op een rendement van 20 tot 30 procent." De fusie van SDM en Valorum volgt een gelijkaardig parcours. Jan Verbrugge, zijn broer Eddy en René Berquin verkopen een deel van SDM (3,9 miljoen euro omzet), maar blijven aan boord. Wouter Vandeberg, Jo Goossens, David Donkers en Steve Tourlouse van Valorum (0,7 miljoen euro omzet) doen net hetzelfde. SDM-Valorum verwacht dit jaar 4,7 miljoen euro omzet, 2,6 miljoen euro bedrijfscashflow en 1,7 miljoen euro nettowinst. Dat moet voldoende zijn om in de holding de overname te financieren. Er is 2,5 miljoen euro aan bankkredieten beschikbaar voor de MBO. De zeven actieve vennoten van SDM-Valorum brengen 2,8 miljoen euro eigen middelen in. De twintig nieuwe, externe aandeelhouders dragen samen 3,3 miljoen euro bij. Verbrugge: "In een eerste fase casht het huidige management, en ooit zal het nieuwe management het bedrijf verkopen. Dan kunnen jonge medewerkers participeren. Wij verloren vroeger onze beste analisten omdat we hen geen toekomst konden aanbieden als equitypartner. Nu hebben ze wel een perspectief, zelfs als mede-eigenaar." De twintig nieuwe aandeelhouders maken 40 procent uit van SDM-Valorum, de gewezen SDM- en Valorum-teams elk 30 procent. De nieuwe aandeelhouders staan op hun anonimiteit. Ze krijgen als eersten de kans om te participeren in de bedrijven die SDM-Valorum bijstaat bij een MBO. "We creëren voor onze klanten een eerste kapitaalronde voor Vlaamse investeerders", aldus Wouter Vandeberg. "Uiteraard gebeurt de waardering door een onafhankelijke partij." SDM is volgens de 'no cure no pay'-aanpak een compleet ander bedrijf dan Valorum. Dat werkt volgens het motto 'no cure, we stay'. Het Valorum-team van zes personen opteerde in 2010 voor een verzelfstandiging van het accountants- en revisorenkantoor VGD, maar gaat nu op in een groter geheel. Het bereidt bedrijven voor op de overgang naar de volgende generatie of een nieuwe eigenaar. Wat wordt de rol van het gewezen Valorum-team? Vandeberg: "Wij adviseren bedrijven en hun aandeelhouders op lange termijn over de structuur en de werking van hun organisatie. Dat strategisch en financieel advies leidt tot een professionalisering. In feite bereiden we de onderneming in een zeer vroeg stadium voor op een nieuwe toekomst. Uiteraard worden we daarvoor betaald, als adviseur." Beslist de klant uiteindelijk te verkopen, dan schiet het team van Jan Verbrugge in actie. Zodra de overname rond is, wordt een fee betaald. Eerder niet. Vandeberg: "Een derde scenario is de smart deal, waarbij in een eerste fase een deel van het bedrijf wordt verkocht en wij het bestaande management blijven bijstaan in de voorbereiding van een eventuele verdere stap. Dit is onontgonnen terrein, maar er is vraag naar (zie kader 'De grote jongens volgen ons')." De fusie geeft SDM een extra netwerk en creëert voor Valorum een breder draagvlak, zodat het bijvoorbeeld meer nichespecialisten kan aantrekken. Hoe worden de taken exact afgelijnd? Verbrugge: "Idealiter vraagt een ondernemer in de eerste fase advies aan SDM-Valorum over de toekomstmogelijkheden. Het bedrijf organiseert zichzelf met het oog op een eerste smart deal. De CEO blijft na de operatie aan het roer, maar casht een deel van de aandelen. Dat heet risicospreiding. Door deze kapitaalronde kan het bedrijf onder de strategische begeleiding van ons en de nieuwe aandeelhouders groeien. Het grote voordeel is dat de rol van de banken in dit scenario beperkt blijft, omdat de strategie wordt ondersteund met eigen vermogen. Banken leenden ooit tot 90 procent van het nodige bedrag in de groeistrategie van bedrijven. Nu nog maar 50 tot 60 procent. Alleen rijke ondernemers maken nog kans bij de bank. Wij springen in dat gat." HANS BROCKMANS, FOTOGRAFIE DEBBY TERMONIA"Wij verloren vroeger onze beste analisten omdat we hen geen toekomst konden aanbieden als partner. Nu hebben ze wel een perspectief" Jan Verbrugge