De boetiek van Giorgio Armani aan de Brusselse Waterloolaan is erg ruim - zo'n 1000 m - en luxueus. Een heer, voorbij de veertig schat ik hem, stapt de zaak binnen. Hij is klassiek gekleed, loopt traag en rechtop door de winkel, voorbij de rekken. Hij bekijkt nauwkeurig de verschillende pakken, voelt aan de stoffen, praat met de verkoper, verdwijnt in het pashokje met een mooi donkerblauw kostuum, komt er weer uit, praat opnieuw met de verkoper, knikt tevreden en kleedt zich weer om. Er zijn nog een aantal klanten in de winkel. De ene bekijkt aandachtig de hemden, de andere is gefascineerd door de opzet en inrichting van de Armani boetiek. Die is, zoals altijd, van Armani's vaste architect, Ortelli. Plots is de klassieke veertiger nergens meer te bekennen. Op de toonbank prijkt een grote beige tas met de naam van de ontwerper. In de p...

De boetiek van Giorgio Armani aan de Brusselse Waterloolaan is erg ruim - zo'n 1000 m - en luxueus. Een heer, voorbij de veertig schat ik hem, stapt de zaak binnen. Hij is klassiek gekleed, loopt traag en rechtop door de winkel, voorbij de rekken. Hij bekijkt nauwkeurig de verschillende pakken, voelt aan de stoffen, praat met de verkoper, verdwijnt in het pashokje met een mooi donkerblauw kostuum, komt er weer uit, praat opnieuw met de verkoper, knikt tevreden en kleedt zich weer om. Er zijn nog een aantal klanten in de winkel. De ene bekijkt aandachtig de hemden, de andere is gefascineerd door de opzet en inrichting van de Armani boetiek. Die is, zoals altijd, van Armani's vaste architect, Ortelli. Plots is de klassieke veertiger nergens meer te bekennen. Op de toonbank prijkt een grote beige tas met de naam van de ontwerper. In de pashokjes is hij niet te vinden. Nochtans laat het verkooppersoneel de klanten niet echt aan hun lot over. Dit keer verroeren ze geen vin. Blijkbaar is een verdachte verdwijning van deze klant niet zorgwekkend. En dan, twintig minuten later, staat hij er weer. Alsof hij uit het niets verschenen is. Hij stapt naar de toonbank, even traag en statig als voorheen. En met een glimlach op zijn gezicht. Hij regelt zijn aankoop, pakt de Armani tas en loopt naar de deur. "Tot over zes weken", groet de verkoopster hem nog.Een vreemdverhaal, zo op het eerste gezicht. Stéphane Brasseur, veranwoordelijke van de herenafdeling bij Giorgio Armani, geeft uitleg. "Wij hebben verschillende modelijnen voor herenkleding. En zeker niet alleen de Emporio Armani. Maar ook prêt-à-porter, een collectie golf-en skikleding, en dan Classico. Inderdaad, dat zijn klassieke en dus tijdloze modellen. In een stof die alleen maar van Armani kan zijn. Maar de pakken uit de Classico collectie zijn ook gedeeltelijk confectiewerk. Van erg hoogstaande kwaliteit, natuurlijk. De man die zonet uit de winkel verdwenen leek, bevond zich bij Malik." Malik is met zijn 25 jaar de vaste kleermaker van het huis. "En wij leggen de nadruk op het woord kleermaker. Want hij is zeer zeker geen, zeg maar, retoucheur. De man liet bij Malik zijn maten meten. Ja, hij had één van onze vijf standaardmodellen gekozen. En ook een van onze stoffen. Wat dus wil zeggen dat zijn keuze beperkt is. En dat het dus eigenlijk niet om een formule gaat die volledig op maat is." Brasseur: "Wie van Classico houdt, stelt deze half-op-maat pakken heel erg op prijs. Want als je in de confectielijn de keuze hebt uit maten 46 tot 56, dan maakt deze half-op-maat formule het mogelijk om van maat 44 tot maat 60 te gaan." En dat geldt zowel voor jasjes als broeken en kostuums. De prijs van een kostuum kan variëren tussen de 57.000 frank voor wollen crêpe tot 90.000 frank voor kasjmier. Klassieke stoffen kosten gemiddeld 70.000 frank. (De kostuums van de Classico collectie kosten tussen de 55.000 tot 65.000 frank, kiest u voor de prêt-à-porter lijn dan betaalt u 45.000 tot 55.000 frank). Eenmaalde keuze gemaakt is, kunnen de maten gemeten worden. De gegevens van de klant worden doorgegeven aan de fabrikant Vestimenta in Milaan waar de bestaande patronen aangepast worden aan de exacte maten. Vandaar dus de term half-op-maat. Een term die de lading dekt en veel eerlijker is dan die van bepaalde concurrenten die het woord maatkleding maar al te vaak misbruiken. De leveringstermijn - vier tot zes weken - is niet bepaald kort. Bovendien moet de klant naar de winkel aan de Waterloolaan, en moet hij zich tevreden stellen met een tweedelig pak (geen gilets half-op-maat, hoewel die wel verkrijgbaar zijn in de Classico-lijn). Maar het moet gezegd. Het resultaat is het wachten waard. Kwaliteit en afwerking beantwoorden aan de hoogste eisen. En hoewel het over een klassiek kledingstuk gaat, is de hand van de grootmeester duidelijk aanwezig. Het prijsverschil met een pak uit de Classico collectie is niet groot, maar u draagt wel een kostuum dat perfect aan uw maten aangepast is. Op dit moment heeft de Brusselse Armani boetiek slechts een vijftiental klanten die voor deze half-op-maat formule opteren. Het zijn vooral veertigers en vijftigers die voor deze maatmode kiezen. Zakenlui, advocaten, artsen en specialisten... Klassieke heren met een jonge en frisse geest. Armani telt zo'n 4000 klanten. Een dienstverlening naar een vijftiental klanten toe, dat doet alleen een huis van vertrouwen.SERGE VANMAERCKE