In de autowereld sijpelt nieuwe technologie altijd langzaam door naar de lagere segmenten, van dure auto's naar betaalbare modellen. Neem nu airconditioning, ABS of tractiecontrole: lang geleden alleen voor topmodellen, later als optie op middenklassers en vandaag standaard op veel kleinere gezinswagens.
...

In de autowereld sijpelt nieuwe technologie altijd langzaam door naar de lagere segmenten, van dure auto's naar betaalbare modellen. Neem nu airconditioning, ABS of tractiecontrole: lang geleden alleen voor topmodellen, later als optie op middenklassers en vandaag standaard op veel kleinere gezinswagens. In hybride technologie is dat proces nu ingezet. De constructeurs die er nog niet zo lang mee bezig zijn, stoppen de combinatie van verbrandings- en elektromotor in hun grotere en duurdere modellen - de Mercedes S400, Volkswagen Touareg, de Audi Q5, BMW X6 en 5 of Peugeot 508. Toyota, dat al heel wat langer actief is op dat terrein, doet nu een stap verder: als eerste merk stopt het hybride aandrijving in een kleine gezinsauto, de Yaris Hybrid. De eerste bedoeling van een hybride auto is uiteraard minder verbruiken. Alleen kan dat niet in alle omstandigheden. De hybride auto komt pas tot zijn recht in verkeer in en om de stad. Met andere woorden: als het traag gaat, er veel geremd moet worden en best wat file is. We reden een testparcours in en rond een grote hoofdstad en verbruikten gemiddeld 4,3 liter. Meer dan het normverbruik dat Toyota vooropstelt (3,5 liter, goed voor 79 gram C02), maar we probeerden dan ook nooit het onderste uit de kan te halen, want reden gewoon mee met het verkeer. Wie vaker in stadsverkeer dan op de autoweg rijdt, kan er dus van uitgaan dat hij nooit meer dan 4,5 liter verbruikt. Waarom dan gewoon niet voor de dieselversie kiezen, wetend dat die zowat 1000 euro minder kost in een vergelijkbaar afwerkingsniveau? Omdat die keuze niet alleen afhangt van aankoop- en brandstofprijs, maar ook van de onderhoudskosten en de manier waarop u het autootje gebruikt. Zonder u met een gedetailleerde berekening te bestoken, kunnen we stellen dat de Yaris Hybrid vanaf 15.000 kilometer per jaar interessanter is dan de diesel. Tenminste: als u minstens de helft van die afstand maalt in stadsverkeer... Nog dit, de hybride technologie is al aardig geëvolueerd sinds Toyota in 1997 zijn Prius lanceerde. Zo zijn de batterijen nu veel kleiner en vreten ze minder ruimte weg uit de auto, eigenlijk geen ruimte meer. Ze zitten ergens onder de achterbak. De binnenruimte is dus identiek aan die in de 'gewone' Yaris. Motor: 4-cilinder in lijn van 1,5 liter bijgestaan door elektromotor Max. vermogen: 74 pk (55 kW) en 100 pk in combinatie met elektromotor Max. koppel: 111 Nm bij 3600 toeren Prestaties Accelereren 0-100 km/u in 11,8 Topsnelheid: 165 km/u Verbruik Normverbruik 3,5 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 79 gr/km Testverbruik: 4,3 liter Instapprijs: 17.990 euroJO BOSSUYT