Zowel bij Brussels Airport Terminal Company NV (BATC) als bij de Regie der Luchtwegen (RLW) leeft de overtuiging dat de onderhandelingen over het "huwelijk" tussen beide vennootschappen de ene privé, de andere openbaar niet meer voor deze regering zijn. Op 21 mei zijn het verkiezingen, volgende maand reeds wordt het parlement ontbonden, dit terwijl minister van Verkeerswezen Di Rupo pas onlangs Deloitte & Touche Consultants NV heeft aangesteld als auditfirma belast met de waardepaling van de RLW.
...

Zowel bij Brussels Airport Terminal Company NV (BATC) als bij de Regie der Luchtwegen (RLW) leeft de overtuiging dat de onderhandelingen over het "huwelijk" tussen beide vennootschappen de ene privé, de andere openbaar niet meer voor deze regering zijn. Op 21 mei zijn het verkiezingen, volgende maand reeds wordt het parlement ontbonden, dit terwijl minister van Verkeerswezen Di Rupo pas onlangs Deloitte & Touche Consultants NV heeft aangesteld als auditfirma belast met de waardepaling van de RLW. Dat er iets moet veranderen aan de huidige splitsing van het beheer van de luchthaven van Zaventem tussen land side en air side, door respektievelijk BATC en RLW, zijn beide partijen het eens. Eric Kirsch, baas van de RLW was overigens één van de eersten om deze miskleun openbaar aan te klagen. De studie van de Duitse consultant Roland Berger werkt, in opdracht van Verkeerswezen, diverse strukturen en mogelijkheden uit. Maar de kans bestaat dat deze tot weinig zullen leiden gezien de op til staande regeringswissel."Of er komt een eenheidsstruktuur, nog dit jaar, óf we veranderen de huidige dienstverleningskontrakten met de RLW, " zegt Pierre Klees, voorzitter van BATC, onomwonden. "Hoe kunnen wij werken aan klantenvoldoening indien wij geen kontrole hebben over de afhandelaars (nvdr Sabena en Belgavia), die een exclusieve RLW-aangelegenheid blijven ? Indien wij een nieuw fuel-station willen bouwen, moeten wij naar de RLW. Het gaat allemaal wel, op het terrein heerst een goede samenwerkingsgeest. Maar al dat overleggen kost tijd. " En dus geld.Over de dienstverleningskontraken, die nog dateren uit het prille begin van BATC toen de RLW nog onder leiding stond van ingenieur Van Roost, heerst bij BATC het grootste ongenoegen. Zegt generaal Gravet, direkteur ad interim operationele zaken : "BATC heeft een kontrakt met de RLW voor 302 eenheden, in praktijk zijn het er 323. Dat gaat over een tweederde loodgieter, een één derde lasser, een twee vierden metser enzovoort. Daar staat geen naam op, geen gezicht. Wij denken dat wij met 160 geselektioneerde mensen, die direkt voor ons werken en door ons geleid worden, voldoende hebben. "Eind februari had Berger, zoals voorzien in de planning, een deel van de studie klaar. De boodschap ? Pierre Klees : "Er zijn een aantal objektieven bepaald, en onderkend door RLW en BATC. Klantenvoldoening van passagiers en luchtvaartmaatschappijen, een rentabiliteit van 13 % op het eigen vermogen, de noodzaak om tot de top-vijf van de Europese luchthavens te behoren en een sterke aandeelhoudersstruktuur. "PIERRE KLEES (BATC) Wil duidelijkheid over de samenwerking BATC-RLW, nog dit jaar.