"Het grootste nadeel van de elektrische wagen? Dat er heel weinig oplaadpunten zijn", zegt Patrick Naeyaert. De zaakvoerder van N. Solar kocht begin dit jaar een Tesla Roadster. "Het is echt een fantastische wagen met een fenomenale kracht. Intussen staat er al meer dan 30.000 kilometer op de teller. Een elektrische wagen vergt een andere manier van denken. Als hij stilstaat - wat minstens zo'n 60 procent van de dag is - dan laad je hem op. Een uurtje is al goed voor 100 kilometer. Het gebeurt nooit, maar als hij volledig leeg zou zijn, duurt het opladen ongeveer 4,5 tot 5 uur. Per laadbeurt kan ik 350 kilometer rijden en laten we eerlijk zijn, wie rijdt dat per dag?"
...

"Het grootste nadeel van de elektrische wagen? Dat er heel weinig oplaadpunten zijn", zegt Patrick Naeyaert. De zaakvoerder van N. Solar kocht begin dit jaar een Tesla Roadster. "Het is echt een fantastische wagen met een fenomenale kracht. Intussen staat er al meer dan 30.000 kilometer op de teller. Een elektrische wagen vergt een andere manier van denken. Als hij stilstaat - wat minstens zo'n 60 procent van de dag is - dan laad je hem op. Een uurtje is al goed voor 100 kilometer. Het gebeurt nooit, maar als hij volledig leeg zou zijn, duurt het opladen ongeveer 4,5 tot 5 uur. Per laadbeurt kan ik 350 kilometer rijden en laten we eerlijk zijn, wie rijdt dat per dag?" Naeyaert heeft de ambitie om het oplaadprobleem de wereld uit te helpen. Binnen zijn bedrijf N. Solar, gespecialiseerd in de plaatsing van zonnepanelen, startte hij een nevenactiviteit: carports met zonnepanelen die dienstdoen als oplaadpunten voor elektrische wagens. "Rijden op elektriciteit is op zich al tien keer goedkoper dan telkens benzine te moeten tanken, maar op deze manier is het dus volledig gratis. 100 procent milieuvriendelijk, CO2-vrij en geen kosten, dat is de toekomst!" Naast de carport voor particulieren is er ook een grotere versie voor bedrijven. "Onder het oppervlak van 80 vierkante meter kunnen zes auto's staan en opladen. Bovendien kunnen de geïntegreerde oplaadpunten worden, uitgerust met een betaalsysteem. In Deinze hebben we deze zomer het eerste elektrische tankstation gerealiseerd samen met onze leverancier en partner, de I.R.S.-groep. Je kunt er gewoon elektriciteit, opgewekt door zonne-energie, tanken met je bankkaart." Vooral bedrijven tonen veel interesse. Zo'n 80 procent van de aanvragen is voor de businessversie zonder betaalsysteem, zodat werknemers hun elektrische wagen tijdens de werkuren kunnen opladen. "De prijs is afhankelijk van het aantal kilowattpiek. Een carport voor zes wagens, uitgerust met zonnepanelen en geïntegreerde oplaadpunten kost zo'n 35.000 tot 40.000 euro. Mede dankzij de groenestroomcertificaten is dat na zeven jaar al volledig terugverdiend. Als je rekening houdt met de kostenbesparing omdat je geen benzine meer hoeft te tanken, dan is de terugverdientijd zelfs 2,9 jaar." Ook particulieren kunnen hun uitgaven snel terugverdienen. "De carport is 4,8 op 5,8 meter groot en kost ongeveer 15.000 euro. Naast de groenestroomcertificaten heb je als particulier ook een belastingvoordeel. Daar-door bedraagt de terugverdientijd slechts vijf jaar of 2,5 jaar als je rekening houdt met de besparing op benzinekosten." Naast de grootte, de geleverde kilowattpiek en het aantal oplaadpunten verschillen de twee soorten carports ook in materiaal. De particuliere carports hebben een structuur in PEFC-gelabeld hout, wat duurzaam bosbeheer garandeert. Het hout is druk-geïmpregneerd en zo beschermd tegen verrotting en zwammen. De voeten van de palen zijn gegalvaniseerd. Voor bedrijven en industriële toepassingen is er een carport in metaal. Standaard bestaat de businessversie uit een staalstructuur met steeldeck, maar de volledig gegalvaniseerde carports kunnen ook aangepast worden aan de stijl van het bedrijf. De zonnepanelen kunnen ook altijd naar het zuiden gericht worden. "Soms is het dak niet gunstig georiënteerd of staan er elementen in de weg, zoals de schouw bijvoorbeeld. In deze gevallen kan onze carport een oplossing bieden." "Nu is de markt er nog niet, maar binnen een paar jaar zal iedereen ermee bezig zijn. Naast bedrijven tonen ook veel warenhuizen interesse. Midden 2011 komt volgens mij de echte boom. Voor volgend jaar verwacht ik dan ook 50 procent van onze omzet uit carports te halen." annick claus