Lange slierten darmen stromen uit pijpen en worden opgerold op stalen buizen. Andere machines bij Supralon Benelux uit Houthalen bewerken kunststoffen darmen, voornamelijk voor worstenvellen. Jaarlijks bedrukt het bedrijf 40.000 kilometer worstenvellen, een sliert waarmee men de wereld rond kan. "We verzorgen de loonveredeling van dunwandige, buisvormige kunststofvliezen," verklaart algemeen directeur Pieter Van N...

Lange slierten darmen stromen uit pijpen en worden opgerold op stalen buizen. Andere machines bij Supralon Benelux uit Houthalen bewerken kunststoffen darmen, voornamelijk voor worstenvellen. Jaarlijks bedrukt het bedrijf 40.000 kilometer worstenvellen, een sliert waarmee men de wereld rond kan. "We verzorgen de loonveredeling van dunwandige, buisvormige kunststofvliezen," verklaart algemeen directeur Pieter Van Noorden. "De producten zijn nooit onze eigendom. Onze klanten kopen de folies, en wij bewerken ze." Vijf activiteiten voert Supralon Benelux uit. De belangrijkste is het bedrukken van vellen in buisvorm, meestal voor worsten. Het grootste deel van de bedrukte vellen is bestemd voor voeding (95 procent), maar ook kleine elektronische componenten en steriele verpakkingen voor de farmacie zijn toepassingen. Gelieerd aan deze belangrijkste activiteit zijn het opstropen en het kransen. De opgestroopte darm reduceert de lengte van 50 tot een halve meter, en vergemakkelijkt het machinaal verpakken door een worstenvulmachine. Het kransen maakt van de darm een ringvormige buis. "Eén van de voordelen van een kunstdarm is de veel langere houdbaarheid. Bovendien vergemakkelijkt hij de automatische productie door de worstenvulmachine," verduidelijkt Pieter Van Noorden.De consument blijft echter nog te vaak vertrouwd met het beeld van een natuurdarm. Vandaar dat Supralon Benelux een imitatie-natuurdarm ontwikkelde, een product van eigen huis. Als vijfde activiteit fabriceert het bedrijf speciale kunststofzakken voor de bewaring van hoofdzakelijk vleeswaren. Het leverde Supralon in 1997 een omzet op van 120 miljoen frank, gemaakt door 35 werknemers. "We hebben niet de ambitie om te sterk te groeien," waarschuwt Pieter Van Noorden. "Want dan zijn we onze flexibiliteit kwijt. De markt dicteert de prijzen, en toch kunnen we overleven omdat we heel veel dingen niet zelf doen. We hebben een platte organisatie, een kleine kern van werknemers en geen eigen verkooporganisatie."Tot 1987 was die verkooporganisatie er wel. Het bedrijf was toen nog in handen van de Nederlandse Zwitser Christiaan Prohn. Via een MBO namen Van Noorden en zijn vrouw het bedrijf over, met als doel de verdere specialisatie in de veredeling van darmen uit kunststof.