EEN VALK IN KIT

Wie de komende dagen nog van plan is de Autosalon in Brussel te bezoeken, zal tussen de glimmende koetswerken alvast géén JBA Falcon kunnen bewonderen. Althans niet de kant-en-klare versie.

M arc Cops is een fervent autoliefhebber en zat ooit in de autoverkoop. Zijn hart klopt niet sneller van seriemodellen, wel van oldtimers en kit cars of wagens die de eigenaar zelf in elkaar steekt. Cops is de enige Belg die de kit car JBA Falcon vanuit Groot-Brittannië bij ons invoert. Deze automobiel is een open tweezitter, een sportwagen met een oldtimer-look of nog : een roadster.

De JBA Falcon goed voor een top van 185 kilometer per uur is met zijn lange motorkap en kort achterste een vaste waarde over de plas. Het koetswerk kan makkelijk worden vervangen, want het is van polyester. De onderdelen komen van Ford.

Cops begon zeer recent met de eenmansvennootschap Anco Management. Die voert de “bouwdozen” in. De onderdelen kunnen eventueel tot een heuse wagen worden omgetoverd bij een bevriend garagehouder.

De import van de JBA Falcon liep niet van een leien dakje. Cops : “Het kostte me bloed en tranen om door onze administratie te geraken. Maar uiteindelijk is het dan toch gelukt : de JBA Falcon is officieel gehomologeerd in België door het ministerie van Verkeer.”

Nu begint dus pas het eigenlijke werk van Anco Management. De zaakvoerder vermoedt in ieder geval dat er Belgen genoeg zijn die eigenhandig zo’n roadster in mekaar willen steken. Een speciale scholing is daarvoor niet vereist. “Iedereen die geen twee linkerhanden heeft, kan het,” meent Cops.

Gegadigden kunnen zich bij hem een basispakket aanschaffen met koetswerk, chassis en frame van de Falcon prijzen : vanaf 295.000 frank. De tweede optie omvat ook de nodige onderdelen voor de afwerking en kost net géén 400.000 frank. In beide gevallen moet de knutselaar nog wel een Ford 2 liter DOHC-motor kopen. Wilt u dat Anco Managament de JBA Falcon kompleet in elkaar steekt ? Dat kan. Het vergt zo’n 300 werkuren en u rijdt met de wagen buiten tegen betaling van 750.000 frank. Marc Cops : “In elk geval haal je iets unieks in huis voor een betaalbare prijs. Exclusiviteit moet dus geen anderhalf miljoen kosten. En je hebt er intussen heel veel plezier aan.”

Met toekomstige omzet- en winstcijfers zit de zaakvoerder niet in zijn hoofd. “Wat ik nu wil, is zo snel mogelijk zo’n vijftien Falcons op de weg krijgen. De auto moet gezien worden. Dat is de beste reklame die ik me kan inbeelden. De rest komt dan wel vanzelf.”

MARC COPS (ANCO MANAGEMENT) Iedereen die geen twee linkerhanden heeft, kan de JBA Falcon ineenknutselen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content