" We are still moving boxes for China", zegt Rob Harrison. De Zuid-Afrikaanse CEO van DP World Belgium, een containeroperator in de Antwerpse haven, zet de puntjes op de i bij alle negatieve persberichten over de Chinese economie. De winkel draait voort, al is het iets kalmer. "Her en der zijn containers uit China niet volgeladen", zegt Harrison. "Maar het aantal volle containers uit China overtreft nog steeds ruimschoots het aantal volle containers in de omgekeerde richting."
...

" We are still moving boxes for China", zegt Rob Harrison. De Zuid-Afrikaanse CEO van DP World Belgium, een containeroperator in de Antwerpse haven, zet de puntjes op de i bij alle negatieve persberichten over de Chinese economie. De winkel draait voort, al is het iets kalmer. "Her en der zijn containers uit China niet volgeladen", zegt Harrison. "Maar het aantal volle containers uit China overtreft nog steeds ruimschoots het aantal volle containers in de omgekeerde richting." Zolang China groeit, groeit de Chinese export. En groei is er, verzekert Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium in Antwerpen. Moederbedrijf MSC, de op één na grootste containerederij ter wereld, heeft haar Europese hub in de Schelde-haven. "De echte bonanza is wel over", aldus Beerlandt. China, de 'fabriek van de wereld', kampt met stijgende loonkosten. Daardoor verliest het productie aan landen als Vietnam, Bangladesh of Indonesië. Verlegt de trafiek zich? "China verliest marktaandeel aan die landen, maar groeit nog steeds in absolute volumes", zegt Harrison. "De stijgende loonkosten zijn een kans voor Europa. De groeiende Chinese middenklasse mikt op de westerse levensstandaard. In de containers richting China vind je hoogwaardige kookapparatuur, dure audiosystemen en andere producten met hoge toegevoegde waarde." Er moet al veel gebeuren eer China zijn positie verliest aan de concurrenten uit Zuidoost-Azië, meent Beerlandt. "De productiecapaciteit en arbeidsreserve van die landen zijn veel te klein om China te bedreigen. Mensen kunnen zich niet voorstellen hoe groot het in China allemaal is. Sjanghai is de grootste haven ter wereld. Daartegenover is Rotterdam, de grootste Europese haven, een middelgrote speler. Maak de optelling van Sjanghai en alle andere Chinese havens, en koppel dat aan de industrie, dan krijg je een waanzinnig groot productie- en exportapparaat. Een groeimarkt als China, zo is er maar één in de wereld." En de weefgetouwenbouwers? "De orders uit China tonen enkele aarzelende tekenen van verbetering, maar zitten nog niet op hun gebruikelijke niveau", zegt Frederic Dryhoel, woordvoerder van het Ieperse Picanol. "Onze klanten hebben last van een zwakke Europese en Amerikaanse vraag naar textielproducten. Bovendien geven de banken moeilijk krediet voor investeringen in nieuwe weefmachines." Voor Cor Wintermans draait het dipje in de Chinese groei goed uit. Hij verkoopt metaalbewerkingsmachines die hij in China laat produceren. "Nu ze moeten boksen om klanten, luisteren mijn Chinese leveranciers beter naar mij," zegt Wintermans. "De kwaliteit van hun werk verbetert."