Is investeren in bakstenen op 4000 kilometer van België vandaag nog altijd een risico? Mohammed Saoud, attaché bij de burgemeester van de Marokkaanse kuststad Larache, weet als geen ander zijn land en zijn zowat 2000 kilometer Atlantische kust te promoten. Hij wil daarbij Marokko niet alleen aanprijzen als 'prentbriefkaart', maar ook goed nieuws brengen: Marokko wil zich veel meer dan vroeger openstellen voor investeerders en toeristen. Iets waar ook de luchtvaartmaatschappijen hun steentje toe bijdragen. Zo vliegt Jetair - een onderdeel van de TUI-groep - vanuit Brussel naar Agadir en Marrakech tegen weggeefp...

Is investeren in bakstenen op 4000 kilometer van België vandaag nog altijd een risico? Mohammed Saoud, attaché bij de burgemeester van de Marokkaanse kuststad Larache, weet als geen ander zijn land en zijn zowat 2000 kilometer Atlantische kust te promoten. Hij wil daarbij Marokko niet alleen aanprijzen als 'prentbriefkaart', maar ook goed nieuws brengen: Marokko wil zich veel meer dan vroeger openstellen voor investeerders en toeristen. Iets waar ook de luchtvaartmaatschappijen hun steentje toe bijdragen. Zo vliegt Jetair - een onderdeel van de TUI-groep - vanuit Brussel naar Agadir en Marrakech tegen weggeefprijzen van 99 euro. "Marokko kan bogen op een bijzonder rijk erfgoed dat het verdient om meer in de kijker te worden geplaatst," zegt Christian Vande Craen, gedelegeerd bestuurder van de internationale tak van de groep Thomas & Piron, de Belgische leider in de eengezinswoningsector. Al in februari 2004 trad de groep toe tot een eerste internationaal consortium waarvan ook Risma (Accor-groep), Colbert Orco en het Luikse architectenbureau L'Atelier van Jean-Pierre Reynders deel uitmaken. Deze groep vastgoedprofessionals wil tegen 2010, op een terrein van 400 hectare zo'n 4 kilometer ten zuiden van Essaouira (Mogador), een toeristisch complex bouwen. Het zal onder meer achttien hoteleenheden - waaronder twee luxehotels (5700 bedden) -, residenties (3000 bedden) en twee golfterreinen omvatten. Totale investering: 420 miljoen euro, waarvan minder dan de helft wordt gefinancierd door het Frans-Belgische privé-consortium. De resterende 230 miljoen euro is afkomstig van diverse projectontwikkelaars en van de Marokkaanse overheid (13,5 miljoen euro). "We zijn met de bouwwerken gestart in februari 2005 en willen het complex midden 2007 opleveren," aldus Christian Vande Craen. "Het gaat om een uniek vakantiecomplex op minder dan tien minuten van de internationale luchthaven, aan de rand van de Atlantische Oceaan en tegenover de historische medina. Een avontuurlijk droomparadijs, maar tegelijk 100 % veilig. De toeristen zullen er kunnen golfen, surfen, jagen en vissen. Behalve de hotelinfrastructuur ( nvdr - waaronder twee Accor-hotels) komen er aan de rand van de twee golfterreinen (36 holes) nog een reeks riads, 243 villa's, een golfacademie en een oefenterrein." Dit grootse toeristische complex is één van de zes vakantieparadijzen die Marokko wil neerpoten in het kader van het ambitieuze 'Plan Azur' dat in 2002 werd gelanceerd. Prijs van een optrekje hier: van 68.000 euro voor een appartement van 75 m2 tot 1 miljoen euro voor een villa van 300 m2. Thomas & Piron International is ook partner van een ander, kleinschaliger bouwproject aan de rand van de badstad Larache (in het noorden). Het project voor het vakantieoord Lixus, aan de Loukkos-wadi, werd op 15 oktober 2004 goedgekeurd. Salixus, waarin de groep Thomas & Piron en Orco gelijk vertegenwoordigd zijn, is ondertussen operationeel. Als de laatste topografische en geologische metingen klaar zijn, kunnen de werken van start gaan; ze zijn gepland voor het eind van de zomer. Philippe Coulée Philippe CouléeDe Marokkaanse droom ligt op amper een paar uur vliegen van België.