Een tafeltje voor twee met korting a.u.b.

THE FORK Zelfs met kortingen tot 50 procent kunnen restauranthouders toch nog een kleine winst uit een tafel halen.

The Fork, het Franse platform voor restaurantreserveringen, biedt restaurants de mogelijkheid hun prijzen aan te passen aan hun bezettingsgraad, net zoals hotels en vliegtuigmaatschappijen dat doen.

In België is The Fork – aanvankelijk La Fourchette – actief sinds december 2014 en telt de start-up een tiental medewerkers. Vandaag zijn zo’n 1000 restaurants uit alle hoeken van het land aangesloten, waaronder La Paix, de groep Villa Lorraine en Stirwen. The Fork maakt het klanten gemakkelijk via de app, de website of de website van Tripadvisor, dat The Fork overnam in 2014, snel een restaurant te vinden dat een tafeltje vrij heeft. In een paar tellen kun je het reserveren.

In zijn elf markten gebeurt 78 procent van de reserveringen op The Fork via de app, in België slechts 38 procent. In België betaalt de restauranthouder een commissie van 1,50 euro tussen de middag of 2 euro ‘s avonds per persoon die via het platform reserveert. De commissie verschilt van land tot land. In ruil daarvoor beschikt de restauranthouder over een website met reserveringsfunctie en krijgt hij toegang tot een standaardsoftwareprogramma om de reserveringen van de klanten te beheren. Restaurants die kiezen voor het PRO+-programma, betalen 59 euro per maand voor meer geavanceerde functies om de reserveringen te beheren en aan klantenbinding en marketing te doen.

THE FORK Zelfs met kortingen tot 50 procent kunnen restauranthouders toch nog een kleine winst uit een tafel halen.
THE FORK Zelfs met kortingen tot 50 procent kunnen restauranthouders toch nog een kleine winst uit een tafel halen.

Er komen ook almaar meer geavanceerde tools. Zo kunnen de restaurants in de nabije toekomst bijvoorbeeld klanten lokken met een speciale korting op dagen waarop een belangrijke voetbalwedstrijd plaatsvindt én het weer slecht is.

Concurrentie

“De restauranthouders moesten uiteraard hun gewoontes omgooien. Ze moesten ermee instemmen dat plots een computer in hun restaurant stond”, zegt Olivier Thierry, operationeel directeur van The Fork. “Wat vooral het verschil heeft gemaakt, is dat de prijzen variëren naargelang de bezettingsgraad. Lange tijd werd die formule alleen maar toegepast voor de reservering van hotelkamers of vliegtuigtickets, maar ook wanneer een tafel leeg blijft, is die voor altijd verloren. Nochtans blijven de vaste kosten van het restaurant dezelfde. De restauranthouders hebben zich gerealiseerd dat ze zelfs met kortingen tot 50 procent toch nog een kleine winst uit zo’n tafel konden halen. Bovendien was het ook een middel om de restaurants meer bekendheid te bezorgen, om de restauranthouders te helpen in contact te blijven met hun klanten of die beter te leren kennen.”

Grégory de Walque
Grégory de Walque

The Fork moet in België opboksen tegen de concurrentie van Table Manager/Resto.be, dat al vijftien jaar actief is in ons land en met ruim 17.500 restaurants samenwerkt, waarvan er in 2000 kan worden gereserveerd. Er is ook concurrentie van Resengo, gekoppeld aan Gault&Millau. Dat platform werd tien jaar geleden gelanceerd en heeft meer dan 1300 klanten in portefeuille. Er zijn nog tal van andere kleine en grote spelers op de markt, zoals RestoLastMinute en Bookatable, gekoppeld aan Michelin.

Groei

Sinds het Amerikaanse Tripadvisor, een website met reisinformatie waar gebruikers beoordelingen geven en tips vinden, The Fork in 2014 heeft overgenomen voor een onbekend bedrag, kreeg de Franse start-up een ferme duw in de rug. Het personeelsbestand is wereldwijd gegroeid van 200 naar 600. The Fork is nu het grootste platform van Europa om online restaurants te ontdekken en een tafel te reserveren. Het aantal restaurants op het portaal is gestegen van 12.000 naar 45.000. Daarmee doet The Fork beter dan het Amerikaanse OpenTable, dat al twintig jaar actief is.

The Fork krijgt 16 miljoen maandelijkse bezoeken en krijgt 8 miljoen beoordelingen van gebruikers. De mobiele app werd al door meer dan 10 miljoen mensen gedownload. Behalve in thuisland Frankrijk en België, is The Fork actief in Spanje, Zwitserland, Italië, Nederland, Brazilië, Portugal, Zweden, Denemarken en Australië. Sinds het deel uitmaakt van een beursgenoteerde groep, lost het geen omzetcijfers. Het ging wel de overnametoer op. Financieel directeur Sylvie Nhansana: “Om sneller te kunnen groeien, hebben we negen bedrijven opgekocht. Schaalbeheersing is dé sleutel tot succes. Slechts een op de vijf start-ups slaagt erin die horde te nemen.”

Vorig jaar lanceerde The Fork met Insider een nieuwe dienst, eerst in Frankrijk, daarna ook in steden in Spanje, Italië en Nederland. Het volgende land waar de dienst wordt gelanceerd, is België. Insider is een lijst met de beste restaurants per stad. De selectie van gastronomische of trendy restaurants wijzigt elke dag op basis van de beoordelingen op de website en de onbevooroordeelde meningen van teams ter plaatse, die worden afgetoetst aan de beoordelingen door restaurantgidsen. Met Grégory de Walque is er sinds begin dit jaar ook een nieuwe countrymanager voor ons land.

“Mijn grootste trots is dat we vorig jaar voor de restauranthouders een miljard euro inkomsten hebben gegenereerd”, klinkt het bij de Franse oprichter en CEO Bertrand Jelensperger. Maar voor The Fork komt het er nu vooral op aan zijn posities te consolideren in de markten waarin het bedrijf al actief is en meer grip te krijgen op de Zuid-Amerikaanse markt. Ongetwijfeld een test en de eerste stap richting Noord-Amerika, is te zien of het bedrijf in staat is zijn concurrent OpenTable het vuur aan de schenen te leggen.

Restaurants beoordelen hun klanten

Om de drie maanden komt in elk land waar The Fork actief is, een raad van restauranthouders samen. De vertegenwoordigers die in die raad zitten, zijn verkozen door hun collega’s. Ze doen voorstellen om het reserveringsplatform beter te maken. De restauranthouders hebben bijvoorbeeld verkregen dat ze een ‘afdruk’ kunnen nemen van de kredietkaarten om de strijd aan te binden met klanten die een tafel reserveren, maar niet komen opdagen. Vorig jaar lanceerde The Fork zelfs een risicoscore van klanten. Aan de hand van die score zien restauranthouders welke klanten ze maar beter even opbellen voor een bevestiging. Sommige restauranthouders willen nog een stap verder gaan bij het beoordelen van hun klanten. Dat komt omdat sommige klanten hen chanteren in ruil voor een positieve beoordeling van hun restaurant, iets waar restauranthouders uiteraard van af willen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content