Het was de pr-verantwoordelijke van een automerk die het ons eens zei, ondertussen al lichtjaren geleden. "Een auto moet een behoefte aan mobiliteit invullen. Dat betekent een koetswerk om je droog te houden, een motor en vier wielen om het ding vooruit te laten rollen en een stuur om mee te beslissen welke richting je uitgaat. Meer moet dat niet zijn. En al de rest? Al de rest is emotie..."
...

Het was de pr-verantwoordelijke van een automerk die het ons eens zei, ondertussen al lichtjaren geleden. "Een auto moet een behoefte aan mobiliteit invullen. Dat betekent een koetswerk om je droog te houden, een motor en vier wielen om het ding vooruit te laten rollen en een stuur om mee te beslissen welke richting je uitgaat. Meer moet dat niet zijn. En al de rest? Al de rest is emotie..." Of hoe merken als Ferrari en Aston Martin, waarom niet ook BMW en Audi, hun plaatsje in het autolandschap danken aan emotie. Leuk. Vooral als je weet dat de man die het ons doceerde uitgerekend Jaguar vertegenwoordigde. Als er een merk is waar een flinke snuif emotie nodig is om het bestelbonnetje te tekenen, dan wel dat met de grote kat in het embleem. Al de rest - emotie klinkt het gebald - is dus toch wel veel. Comfort, bijvoorbeeld. Een streven naar welbehagen achter het stuur. Luxe en uitstraling, de auto als getuige van sociaal succes. Of gewoon ook die onverklaarbare liefde voor een merk. Liefde die er in dit geval zeer zeker moet zijn, want als je in de klasse van de nieuwe BMW 6 cabrio gaat shoppen, of liever kunt shoppen, dan ontvouwt zich een keuze uit ontelbaar veel mooie wagens. Van Mercedes tot Porsche of Jaguar, en Maserati, waarom niet. De prijslijst van de 6 cabrio begint bij 90.000 euro, uiteraard zonder opties. Je zou je voor minder eerst nog eens elders in de etalage gaan kijken. Tenzij je natuurlijk een BMW-fanaat bent. Dan kijk je toch al wel een poos uit naar deze nieuwkomer die naadloos aansluiting vindt in de rest van het vernieuwde gamma. Het BMW-design is weer iets minder avontuurlijk sinds hoofdontwerper Chris Bangle er niet meer is. De vormgeving van de 6 ademt dus de filosofie die de voorbije maanden ook in de nieuwe 5 en 7 werd gekneed: een elegante en weer vloeiende lijn zonder hoeken die breken. Voor het agressieve tintje zorgt de haaiensnoet, maar het gapende effect ervan wordt helemaal getemperd door het zacht welvende profiel. Vooral voor de 6 is dat een terugkeer naar de roots. De basislijnen zijn voortgevloeid uit dezelfde pen als de 3200 CS, een haast mythische luxecoupé die het Duitse merk in het begin van de jaren zestig bouwde. Een voorvader die als inspiratiebron zou dienen voor alle modellen die uiteindelijk uitmondden in de '6'. Alleen is dat duidelijker dan ooit in deze nieuwe 6: lange motorkap, lichtjes naar achter geplaatste passagiersruimte en de basislijn die zonder te choqueren doorloopt in de achtersteven, noem het gerust drie proporties. Ook een beetje zoals de BMW 3.0CS, een auto die zich bij veel minnaars van het merk in de ziel heeft geparkeerd. Veel minder brutaal dan wat tot voor kort de 6 was, want die durfde het oog wel eens... verrassen. En er zijn nog meer knipoogjes naar hoe het vroeger ooit was in een BMW. Zoals het instrumentenbord dat weer wat meer rond de bestuurder is opgebouwd. "Maar zonder de passagier het gevoel te geven dat hij uitgesloten wordt", verduidelijkt Christian Bauer van de designafdeling. Want er is ook over deze nieuwe 6 goed nagedacht. Bij BMW weten ze dat design in deze topklasse nog altijd de belangrijkste verleider is, voor kopers die op zoek zijn naar een auto waarin het aristocratisch rijden is. Dat teruggrijpen naar elegantie wordt nog duidelijker als BMW ergens in de herfst de coupéversie van de nieuwe 6 lanceert. Inderdaad: helemaal tegen de geplogenheden in, en ook wel tegen de logica indruisend, serveert BMW nu eerst de cabrio en pas later de coupé. "Omdat we onze klanten deze zomer absoluut al dakloos wilden laten rijden", klinkt de officiële uitleg. Goed geprobeerd. De waarheid is commercieel. De cabrio is een paar jaar geleden aan een serieus renouveau begonnen. Van 2004 tot gisteren verkocht BMW niet minder dan 118.000 exemplaren van zijn 6 cabrio. Wereldwijd uiteraard, maar het kan tellen voor een auto met dat prijskaartje. JO BOSSUYT