We voorspelden al dat er almaar meer auto's in de showroom zullen verschijnen die een via het stopcontact oplaadbare batterij combineren met een benzinemotor. Ieder automerk moet zijn gemiddelde uitstoot naar beneden halen om binnenkort te voldoen aan de Europese norm. Audi stapt als premiummerk ook in dat concept. De A3 e-Tron is de eerste Audi die u thuis of op het werk kunt opladen om, afhankelijk van de rijstijl, dertig tot vijftig kilometer zuiver elektrisch te rijden, op voorwaarde dat u nie...

We voorspelden al dat er almaar meer auto's in de showroom zullen verschijnen die een via het stopcontact oplaadbare batterij combineren met een benzinemotor. Ieder automerk moet zijn gemiddelde uitstoot naar beneden halen om binnenkort te voldoen aan de Europese norm. Audi stapt als premiummerk ook in dat concept. De A3 e-Tron is de eerste Audi die u thuis of op het werk kunt opladen om, afhankelijk van de rijstijl, dertig tot vijftig kilometer zuiver elektrisch te rijden, op voorwaarde dat u niet sneller rijdt dan 130 kilometer per uur. Naar de technologie moest Audi niet ver zoeken. Het moederhuis lanceerde eerder al de Golf GTE van Volkswagen, die dezelfde aandrijfgroep heeft. De benzinemotor is de welbekende 1.4 TFSI van 150 pk, gekoppeld aan een automaat met zes gangen. De elektromotor voegt daar nog eens 54 paarden aan toe en voert het maximale koppel op tot 350 Nm. Dat resulteert in scherpe, sportieve prestaties als u het vermogen voluit benut: een sprintje van nul naar honderd in 7,6 seconden en een topsnelheid van 222 kilometer per uur. Maar dat is natuurlijk niet de roeping van dit model, dat in de eerste plaats zuinig wil zijn. En zuinig kan de A3 e-Tron zijn, als je hem zo vaak mogelijk oplaadt. Daar is net geen vier uur voor nodig in een gewoon stopcontact. Met een voorzichtige rechtervoet en een volle batterij bij vertrek reden we op een gemengd parcours honderd kilometer vol met een gemiddeld verbruik van 2,9 liter. Dat is trouwens het leuke aan deze plug-in hybride: zo zuinig mogelijk rijden, het wordt snel een spelletje. Daarvoor zorgt de knop waarmee je in een gebruiksvriendelijk en klein menu snel kiest hoe de auto zich laat aandrijven. Door benzine- en elektromotor samen, vooral door de benzinemotor die ondertussen de batterij ook nog wat bijlaadt, of zuiver elektrisch. Zo is het bij verplaatsingen van meer dan 40 kilometer mogelijk de elektromotor op de autosnelweg uit te schakelen en bij het binnenrijden van de stad of in een file over te schakelen op elektriciteit en nuluitstoot. Of hoe de A3 e-Tron zijn bestuurder met de technologie aan boord sensibiliseert minder te verbruiken en de uitstoot te beperken. We vonden het rijden zeer aangenaam. Kregen we in de Golf GTE de indruk dat we met een behoorlijk zware auto onderweg waren, dan bleef dat gevoel hier uit. Lekker handzaam, deze Audi. Op de keerzijde van de medaille staan een stevige meerprijs (13.000 euro meer dan de 1.6 TDi) en een batterij die 100 liter kofferruimte opslokt. JO BOSSUYT