Toen we voor een eerste kennismaking in de nieuwe Mercedes S-Klasse stapten, waren onze verwachtingen hooggespannen. Zo'n 400 kilometer verder was het evenwel zonneklaar dat de S-berline nog meer bood dan we hadden durven dromen. De innoverende technologie, het rijgedrag, de wegligging, het comfort en het design van de nieuwkomer overtroffen de stoutste verwachtingen.
...

Toen we voor een eerste kennismaking in de nieuwe Mercedes S-Klasse stapten, waren onze verwachtingen hooggespannen. Zo'n 400 kilometer verder was het evenwel zonneklaar dat de S-berline nog meer bood dan we hadden durven dromen. De innoverende technologie, het rijgedrag, de wegligging, het comfort en het design van de nieuwkomer overtroffen de stoutste verwachtingen. Door de permanente evolutie in de auto-industrie kan het waarschijnlijk nog beter. Toch zijn we ervan overtuigd dat het nog een tijdje zal duren vooraleer de kwaliteiten van de nieuwe S worden geëvenaard of verbeterd. De S is op het gebied van luxe zowat de Rolls-Royce van Mercedes-Benz. Bovendien kan er met de nieuwkomer (rijklaar gewicht: tussen 1770 kg en 1855 kg, of ruim 300 kg lichter dan zijn voorganger) sportief worden gereden, en dat had bijna niemand durven verhopen. De Mercedes-ontwerpers spaarden dan ook kosten noch moeite om dat doel te bereiken: behalve een vermageringskuur kreeg de S-Klasse een verfijnde ophanging, een aërodynamisch design en een heel pak technische verbeteringen en verfijningen mee - ook op het gebied van motoren. In totaal bevat de nieuwe Mercedes niet minder dan dertig belangrijke nieuwigheden. Zo zijn de richtingaanwijzers ontdubbeld en ook in de buitenspiegels gemonteerd. Daarnaast werden de voorste richtingaanwijzers hoger gemonteerd, wat de veiligheid ten goede komt. Ten slotte ging het zicht rondom erop vooruit. Voortaan moet u geen pietluttige antennetjes op de uiterste punten van de achtersteven laten installeren om probleemloos te parkeren.In een eerste fase zal de S-Klasse worden aangeboden in zes verschillende versies: de S320, S320 L(ang), S430, S430 L(ang) en twee versies van de S500. Het motorgamma bestaat voorlopig uit een 6-cilinder van 224 pk en twee V8-motoren van 279 en 306 pk. In vergelijking met de oude S zijn deze krachtbronnen tussen 13% en 17% zuiniger. Dankzij de automatische voedingsonderbreking van de cilinders, een systeem (in optie) verkrijgbaar op de S500, vermindert de 'dorst' van dit model met 7 bijkomende procenten. PATRICK OP DE BEECK