De Antwerpse projectontwikkelaar Land Invest Group (LIG) neemt een participatie van 50 procent in zijn streek- en sectorgenoot Immpact. Zo ontstaat een topper op de Antwerpse vastgoedmarkt. LIG ontwikkelt momenteel 2000 appartementen, Immpact 2500. Samen vertegenwoordigen die een potentiële verkoopwaarde van 1,2 miljard euro.
...

De Antwerpse projectontwikkelaar Land Invest Group (LIG) neemt een participatie van 50 procent in zijn streek- en sectorgenoot Immpact. Zo ontstaat een topper op de Antwerpse vastgoedmarkt. LIG ontwikkelt momenteel 2000 appartementen, Immpact 2500. Samen vertegenwoordigen die een potentiële verkoopwaarde van 1,2 miljard euro. "Toch lopen we elkaar amper voor de voeten", zegt Marc Schaling, CEO van LIG. "Philippe Janssens, de CEO van Immpact, is een vrij man. Hij kan volledig autonoom projecten opstarten. Land Invest Group is veeleer een grondinvesteerder. Wij ontwikkelen een project om het te verkopen aan een promotor of een vermogensbeheerder, die op zijn beurt investeerders-verhuurders zoekt. Immpact verkoopt rechtstreeks aan eindgebruikers of investeerders. In de dertig projecten die op tafel liggen, komen we elkaar maar drie keer tegen." "Ons bedrijf blijft hetzelfde, ook met Land Invest Group als aandeelhouder", zegt Philippe Janssens. Hij onderscheidt beide ondernemingen met een eufemisme: "Wij ontwikkelen woningen op plekken waar nog veel perspectief is voor verbetering, meerwaarde voor de koper. LIG doet dat in meer gevestigde buurten." Immpact ontwikkelt het betaalbare segment van tweeslaapkamerappartementen met een oppervlakte van 100 m2 (inclusief terras) voor 150.000 tot 200.000 euro. Een van zijn bekendste projecten is de Lichttoren ten noorden van Antwerpen (150 appartementen) en de Jardin de Jette (240 appartementen). Het heeft voor de volgende vijf jaar een portfolio van ongeveer 2500 appartementen, onder meer in Sint-Genesius-Rode en Evere. Immpact begon in 2003 met Philippe Janssens, Stéphane Verbeeck en Peter Leyssens als aandeelhouders. Die laatste verkocht zijn aandelen twee jaar later aan de familie Spietzer, om zijn eigen ontwikkelingsbedrijf te starten. Verbeeck vertrok om dezelfde reden als aandeelhouder, waarop de diamantairs Goldberg in 2010 via een kapitaalsverhoging ook voor een derde eigenaar werden. Toen de Spietzers eruit wilden, kwam Land Invest Group in het vizier. Land Invest Group neemt de aandelen over van de familie Spietzer en van Bruno en Charles Goldberg. Philippe Janssens trekt zijn aandeel op van 35 naar 50 procent. "Cruciaal in deze deal was de bemiddeling van Erik Van der Paal, die mee de commerciële strategie van Land Invest Group uitwerkt", zegt Philippe Janssens. "Omdat ons beider vaders mee aan de basis liggen van de toenmalige Volksunie, ken ik hem al decennia en vertrouw ik hem volledig. Hij slaagde erin alle partijen tevreden te houden bij de overname." Land Invest Group, hoofdsponsor van Beerschot, is erg actief in Antwerpen. In december 2011 nam het van Project 2 de touwtjes over in de ontwikkeling van het Antwerpse project Westkaai. Dat omvat vier woontorens, naast de twee die er vandaag al staan (35.000 m2 appartementen). Het kocht ook het project van de herontwikkeling van de site rond het Antwerpse slachthuis (minimaal 80.000 m2) "Het wordt een compleet nieuwe wijk voor jonge gezinnen", voorspelt Schaling. Land Invest Group slaat ook zijn tentakels uit in Franstalig België. Het heeft projecten lopen in Vorst (6000 m2 woningen), Luik (6500 m2), Anderlecht (60.000 m2) en Namen (19.000 m2). Is Schaling trots op zijn flatgebouwen? "Het worden de mooiste torens van Antwerpen", klinkt het. "De volgende tien jaar komen er 100.000 nieuwe mensen in die stad. Je kan die niet allemaal een rijhuis geven. Omhoog is de toekomst." Omhoog wil Land Invest Group ook op de site van de lege Renault-garage aan de Tunnelplaats. Om die site is wel wat te doen geweest. Renault Retail Group Belgium verkocht de lege garage aan de Antwerpse Tunnelplaats op 21 december 2012. NV Kouter telde er 5,82 miljoen euro voor neer. In Kouter is de zakenman Maurice De Velder (Think Media) actief, die in 2009 is veroordeeld wegens witwassen en omkoping. Nog diezelfde 21 december 2012 nam Land Invest Group via de vennootschap Tunnelplaats de garage over voor 9,25 miljoen euro. Volgens Marc Schaling wilden hij en De Velder een andere invulling geven aan de site. "Uiteindelijk bereikten we een akkoord voor een faire overnameprijs." De site Appache.be insinueerde dat Land Invest Group zo veel geld over had voor de Renault-garage omdat het hoopte via zijn connecties een vergunning te krijgen om hoger te bouwen dan het Ruimtelijk Uitvoeringsplan toeliet. Zijn voormalige operationeel directeur Joeri Dillen is kabinetschef geweest van schepen van Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (nu N-VA) en van huidig Antwerps burgemeester Bart De Wever. Die laatste is ook een goede kennis van Erik Van der Paal, die nu bij Land Invest Group de commerciële politiek mee uitwerkt. "Het is ons vak goede contacten met alle politici en bewindslui te hebben", verdedigt Schaling. "Onze grootste projecten hebben we binnengehaald onder het vorige stadsbestuur. Een speculatie op betere vergunningsvoorwaarden bij de aankoop van de Renault-garage is waanzinnig. De verkoopcompromis dateert van juni 2012, lang voor de verkiezingen. Toen betaalden we al een voorschot van 1,3 miljoen euro. Dat doe je niet in de hoop op een politieke voorkeursbehandeling." Land Invest Group onderhandelde om op de Tunnelplaats 15.500 m2 te ontwikkelen, maar ving bot. Het startte zelf een vergunningsprocedure op. Met succes. Begin september kreeg Land Invest Group van het Antwerpse schepencollege groen licht voor de bouw van een woon- en zorgcentrum, appartementen en handelsruimten plus een toren van 44 meter aan de Tunnelplaats. In plaats van de voorziene 14.000 mag er 17.600 vierkante meter gebouwd worden. De extra vierkante meters leveren LIG weinig extra rendement op. De verkoopakte met Kouter voorziet in een 'bijkomende prijs'. Zodra de bouwpromotor een stedenbouwkundige vergunning zou krijgen, zou een afrekening volgen in functie van het bouwvolume. Voor elke extra vergunde vierkante meter boven 15.500, moet Land Invest Group 500 euro betalen aan Kouter. De 2100 extra vierkante meters kosten Land Invest Group dus 1,05 miljoen euro. Maurice De Velder liet al verstaan dat dat bedrag vloeit naar de oorspronkelijk eigenaar, Renault. HANS BROCKMANS"Het is ons vak goede contacten met alle politici en bewindslui te hebben" Marc Schaling