Een prins voor alle keukenprinsessen

Patrick D’Espallier leidt sinds kort

de Belgische vestiging van Seb,

de multinational die veel vrouwen kennen via merken als Tefal, Calor en Rowenta.

De 43-jarige Patrick D’Espallier leidt sinds enkele weken het Belgische filiaal van de Franse groep Seb. De Antwerpenaar gaat aan de slag bij de wereldleider op het gebied van de kleine huishoudtoestellen met merken als Seb, Tefal, Calor, Rowenta en Krups. De multinational verkoopt elke seconde vier producten.

Het Belgische filiaal is gevestigd in Fleurus, heeft 72 mensen in dienst en is goed voor een omzet van 61 miljoen euro. Het moederbedrijf telt 14.700 medewerkers en draait een omzet van 2,35 miljard euro. De concurrentie is uiterst scherp. De sector dijt weliswaar uit met 2 tot 3 % per jaar, maar de concurrentie dreigt nog heviger te worden door de uitbreiding van Europa en de globalisering. De positionering van de merken, de distributienetwerken en de service spelen een fundamentele rol in de strategie van de onderneming.

D’Espallier kreeg een vorming als econoom aan de KU Leuven en heeft een Vlerick-diploma in marketing op zak. Hij spreekt meerdere talen en begon zijn loopbaan bij Campbell. Bij zijn volgende werkgever, Côte d’Or, kon hij zich dankzij een aantal originele marketingtechnieken volop ontplooien. In twee jaar tijd verdubbelde de omzet van de seizoensgebonden producten.

In 1990 kon een koppensneller hem overtuigen om over te stappen naar Lee Cooper, als marketingmanager. Twee jaar later werd hij door Bauknecht aangeworven als verantwoordelijke voor de verkoop (het ‘grote witgoed’). In 1995 werd hij aangetrokken door Bosch, waar hij de afdeling Huishoudtoestellen Belux toevertrouwd kreeg.

Na de fusie Bosch- Siemens werd Patrick D’Espallier naar goede gewoonte aangeklampt door een koppensneller: of hij de algemene directie van Seb Belgium op zich wou nemen. Wat drijft de nieuwe manager? “Ik heb altijd graag gecreëerd.” D’Espallier heeft twee zonen en hoopt op een wereld die “meer respect opbrengt voor de mens, de natuur, alles”.

François-René Dechamps

De multinational Seb verkoopt elke seconde vier producten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content