S cripta staat in voor de nationale advertentiewerving van onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad, De Krant van West-Vlaanderen en De Zondag. In 2003 realiseerde het bedrijf met 24 werknemers net geen 45 miljoen euro omzet. De oprichting in 1994 - door de Vlaamse Uitgeversmaatschappij ( Vum) en...

S cripta staat in voor de nationale advertentiewerving van onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad, De Krant van West-Vlaanderen en De Zondag. In 2003 realiseerde het bedrijf met 24 werknemers net geen 45 miljoen euro omzet. De oprichting in 1994 - door de Vlaamse Uitgeversmaatschappij ( Vum) en Het Volk - was een reactie op Full Page, dat twee jaar eerder werd gelanceerd door de Persgroep, Rossel en Vers l'Avenir. Oorspronkelijk was Scripta het kleine broertje, maar al gauw traden ook Concentra ( Het Belang vanLimburg) en RoulartaMedia Group ( De Krant van West-Vlaanderen) toe. In 1998 vertrouwden ook IPM ( La Libre Belgique, La Dernière Heure) en Médiabel ( Vers l'Avenir) hun reclamewerving toe aan Scripta. "Dat meteen marktleider werd," aldus gedelegeerd bestuurder Serge de Schryver (die in 1992 nog mee aan de wieg stond van Full Page). In 2002 kwam er een grondige wijziging in het aandeelhouderschap, nadat Concentra Media besloot om naast Gazet van Antwerpen ook Het Belang van Limburg onder te brengen bij Full Page. Ook Roularta stapte uit de aandeelhoudersstructuur, al bleef Scripta wel aan de slag voor De Krant van West-Vlaanderen en De Zondag. Door die uitstap is Scripta nu in handen van IPM en Vum. "De besluitvorming is eenvoudiger geworden," vertelt commercieel directeur Bart Brouns. Dat moet ook, want Scripta staat aan de vooravond van de afschaffing van het traditionele millimeter-kolom-tarief. Vanaf januari 2005 worden advertenties verkocht volgens het systeem van de tijdschriften: per pagina of een deel ervan. Voor de introductie van de nieuwe modulaire tarieven wordt nauw samengewerkt met Full Page, maar van een samensmelting kan geen sprake zijn, vindt Brouns. "Vergelijk ons maar met twee sparringpartners die elkaar scherp houden." Hans SterkendriesScripta staat in voor de nationale advertentiewerving van onder meer Het Nieuwsblad, De Krant van West-Vlaanderen en De Zondag.