De Pier van Blankenberge wordt vernieuwd. Met Pasen 2002 opent Train City haar deuren. Totale kostprijs van het project: 545 miljoen frank.
...

De Pier van Blankenberge wordt vernieuwd. Met Pasen 2002 opent Train City haar deuren. Totale kostprijs van het project: 545 miljoen frank. Blankenberge is het drukst bezochte station van de Belgische kust. Op toeristische hoogdagen stappen hier ongeveer 40.000 passagiers uit de trein. Zij stevenen bijna allemaal recht op de Pier af. Het symbool van deze badstad dateert echter van begin jaren dertig. De pijlerconstructie doorstaat steeds moeizamer de barre weersomstandigheden aan de Noordzee.Daarom keurde de gemeenteraad een renovatieplan goed om dit nationaal patrimonium te redden: Train City. Eind dit jaar vangen de werken aan. Het gebouw krijgt er een onderzees niveau bij. Bezoekers zullen er een levensgrote reconstructie van het Station in het Bos - een schilderij van Paul Delvaux - kunnen bewonderen. Er komt ook een stoomlocomotief, een stalplaats, een treinwagon en een maquette van de Eurostar onder het Kanaal. Diorama's, spoorbanen met miniatuurtreintjes, en andere interactieve verrassingen maken de illusie compleet. Op de tweede ondergrondse verdieping zal een dynamische filmzaal gebouwd worden met zetels die mee met het beeld bewegen. Alles draait eveneens rond het thema van de trein. Het gelijkvloers blijft voorbehouden aan de horeca. Opnieuw zal hier de sfeer van de spoorwegen overheersen. De inrichting verwijst naar een restauratiewagen en het personeel zal precies dezelfde kleren dragen als de spoorwegbeambten. De eerste verdieping ten slotte zal omgevormd worden tot stationshal of wachtzaal met een tentoonstelling van de kostbare verzameling miniatuurtreintjes van Frans Bevers (Antwerpen). De waarde van deze uiterst zeldzame stukken wordt geschat op 80 miljoen frank. Het project werd uitgedacht door Pier Station, een publiek/private samenwerking tussen de overheid (Blankenberge, het Vlaams Gewest, Intereg, de provincie West-Vlaanderen en West-Toerisme) en het ondernemingsleven ( Märklin, Frans Bevers en de vzw Collecties en Patrimonia, die aan de basis ligt van de bekende tentoonstelling " Ik was 20 in '45"). Zij nemen respectievelijk 445 miljoen en 100 miljoen frank van het project voor hun rekening. Vreemd genoeg doen de Belgische Spoorwegen niet mee. Toch staat nu al vast dat Pier Station voor de aanleg en de jaarlijkse aanpassingen een beroep zal moeten doen op ander privé-kapitaal. Een aantal banken, leveranciers van Märklin (zoals Preiser, Busch en Kleinmodelbahn) en de horecasector willen graag instappen. Zelfs Wagons-Lits liet zijn belangstelling blijken. Train City, zoals de nieuwe attractie zal heten, opent zijn deuren rond Pasen 2002. Het project zal permanent zeven à acht personen te werk stellen. In het hoogseizoen kan dit aantal oplopen tot 40.