Het nieuwe modehuis Kervan positioneert zich met succes in de haute-couturemarkt : de omzet ligt al twee keer hoger dan was vooropgesteld in het business-plan.
...

Het nieuwe modehuis Kervan positioneert zich met succes in de haute-couturemarkt : de omzet ligt al twee keer hoger dan was vooropgesteld in het business-plan.Geen risico's nemen : zo luidde het motto van Pascale Van Kerckhove, oprichtster en zaakvoerster van de eenmanszaak Pascale Kervan. Geen stukwerk voor winkels, maar alleen maatwerk, door de klant vooraf betaald. Geen eigen personeel, maar onderaanneming via ateliers. Geen stoffen in huis (enkel bundels met staaltjes), maar duidelijke overeenkomsten met leveranciers. Geen grote en dure modeshows, maar contacten met modejournalisten. "Mijn infrastructuur is er, maar ik wacht. Ik wil te veel investeringen vermijden. Eerst alles proper en deftig opbouwen," zegt de 30-jarige starter. Toch blijkt de start te voorzichtig ingeschat. "Mijn eerste klanten komen al terug." Hoewel het business-plan in 1996 een omzet voorziet van anderhalf miljoen frank, zal het omzetcijfer in werkelijkheid dubbel zo groot zijn. Begin maart wordt het plan dus aangepast. Pascale Van Kerckhove positioneert zich in de haute-couturemarkt, in de prijsklasse van Natan. De merknaam Pascale Kervan is een knipoog naar grootvader-dichter Paul Van Kerckhove, die onder het pseudoniem Paul Kervan schreef. Met haar vrouwenkleding richt Van Kerckhove zich vooral tot een kliënteel van dertigers. Naast mantels, mantelpakjes, trouw- en cocktailkleding steken ook sieraden in het gamma. En voor wie echt met luxe wil worden omgeven, heeft de couturier een jurk die met 32.000 pareltjes is versierd. In twee jaar moet de eenmanszaak worden omgevormd tot een bvba. "Op termijn komen er twee werknemers, die de moeilijker stukken voor hun rekening nemen. Het gemakkelijke werk blijft uitbesteed via een prêt-à-porter atelier."Met het eigen bedrijf realiseert de jonge ondernemer een tien jaar oude droom. Het voorbije decennium wijdde de vrouw zich vooral aan Angelsaksische activiteiten. Eerst werkte Pascale Van Kerckhove in het vormingscentrum van IBM in Terhulpen. Daarna was ze promotie- en public-relationsmanager bij Food from Britain. Haar taak : the continent overtuigen Brits voedsel te spijzen. "Daar heb ik erg veel geleerd. De promotiecampagne voor mijn kleding is er volledig op gebaseerd." Na haar werkuren volgde ze lessen vormgeving, ontwerpen en drapering. "Behoorlijk zwaar. Maar ik wilde absoluut alle technische vaardigheden verwerven om het werk dat ik uitbesteed, ook zelf volledig te beheersen." PASCALE VAN KERCKHOVE (PASCALE KERVAN) Naast mantels, mantelpakjes, trouw- en cocktailkleding steken ook sieraden in het gamma.