In autoland is er nog altijd overproductie. Vorige maand besliste General Motors in Canada en de Verenigde Staten een rist fabrieken te sluiten. 14.000 banen verdwijnen. Bovendien verandert het autolandschap snel. Zo wordt de elektrische auto zwaar gepusht, zowel door overheden, die stemmenwinst zien in de verkettering van diesel, als door automerken, voor wie elektrische auto's de enige manier zijn om de toekomstige Europese normen voor de gemiddelde uitstoot van het gamma te halen. Daarna...

In autoland is er nog altijd overproductie. Vorige maand besliste General Motors in Canada en de Verenigde Staten een rist fabrieken te sluiten. 14.000 banen verdwijnen. Bovendien verandert het autolandschap snel. Zo wordt de elektrische auto zwaar gepusht, zowel door overheden, die stemmenwinst zien in de verkettering van diesel, als door automerken, voor wie elektrische auto's de enige manier zijn om de toekomstige Europese normen voor de gemiddelde uitstoot van het gamma te halen. Daarnaast zijn veel merken ook al bezig met concepten voor autodelen, al dan niet in combinatie met de zelfrijdende auto. Het zijn allemaal ontwikkelingen die smeken om samenwerking en allianties, misschien zelfs fusies. In die context kan het vreemd lijken dat er nog merken bij komen. De voorbije jaren hadden we zo Dacia of DS, en nu is er Cupra. De verklaring is eenvoudig: eigenlijk zijn het geen nieuwe merken. De naam Cupra werd in het verleden gebruikt voor extreem snelle en sportieve versies van Seat-modellen. Dat Cupra een 'zelfstandig' merk wordt, is uiteraard marketing. Zo heeft zowel Seat als Cupra een Ateca in het gamma. In het geval van Cupra is dat een supersnelle versie, die ook beter is afgewerkt. Met deze eerste telg mikt Cupra op de huisvader die wel iets voelt voor een snellere wagen en niet bang is wat meer te verbruiken. En die graag een auto heeft die boven de massa uitsteekt, maar daar niet per se een Porsche of BMW voor nodig heeft. Waarom Cupra voor zijn eerste model een SUV kiest, terwijl de naam geassocieerd wordt met supersnelle machines? Omdat het zijn klantenkring wil verbreden, tot ver buiten die beperkte groep van jonge fanaten van scheurijzers. Dat was bij de testrit meteen te merken aan de ophanging. Die biedt een uitstekend compromis tussen dynamisch rijden in snellere bochten en opmerkelijk comfort voor de inzittenden op slechte wegen. De acceleratie voelt niet zo scherp aan als ze in werkelijkheid is, omdat je hoog van de grond zit. De Cupra Ateca is dan ook veeleer een leuke, snelle gezinswagen, geen sportwagen. Want als je echt gaat scheuren als een onverlaat, dan krijgt de voortrein het snel moeilijk zich in het asfalt te blijven vastbijten.