‘Eén op de tien Belgen kent ons’

Een jaar geleden werd Kim Van Esbroeck countrymanager van Aion, de nieuwe digitale bank die ontstond uit de overname van Banca Monte dei Paschi Belgio door het Amerikaanse investeringsfonds Warburg Pincus. Van Esbroeck had daarvoor carrière gemaakt bij Clear2Pay en Bancontact, waar ze anderhalf jaar CEO was. Bij Aion is haar opdracht de bank bekend te maken bij een groter publiek en nieuwe klanten aan te trekken. Daar hoort pionierswerk bij: Aion werkt met abonnementsformules. Zo betalen particuliere klanten 3,90 euro per maand voor de Light-formule en 19 euro voor de Premium-formule. Daar krijgen ze heel wat voor terug, van wereldwijde betalingsmogelijkheden tot vermogensbeheer via trackers.

Ik ben trots dat wij private banking toegankelijk maken voor een groot publiek

Waar staat Aion vandaag?

KIM VAN ESBROECK. “De pandemie heeft de digitale versnelling in de banksector versneld en dat speelde in onze kaart. We hebben best wat tijd besteed om ons innovatieve model uit te leggen, met resultaat. In een jaar verdubbelde ons klantenbestand tot 32.000 klanten. Eén op de tien Belgen kent Aion, bleek uit een enquête van TopCompare. Voor een neobank is dat heel goed.”

Hoe overtuigt u klanten?

VAN ESBROECK. “We positioneren ons als de bank die de beste spaar- en beleggingsvoorwaarden biedt. Aion is de enige die 0,1 procent basisrente en 0,9 procent getrouwheidspremie biedt op een spaarrekening, onvoorwaardelijk en voor alle klanten. Dat bracht een spectaculaire toename van de spaardeposito’s en het aantal klanten dat kiest voor de Light-formule. Beleggers bieden wij een breed gamma investeringsmogelijkheden zonder extra kosten of commissies, vanaf een inleg van 100 euro. Ik ben trots dat wij private banking toegankelijk maken voor een groot publiek. We hebben ook aandacht voor de human touch. We werken met trackers en roboadvies, en dat vergt uitleg. Daarom zijn altijd adviseurs beschikbaar.”

Hoe moet het verder?

VAN ESBROECK. “We willen blijven groeien. Bij de particuliere klanten zetten we verder in op sparen en beleggen. Via onze spaarformule willen we consumenten laten kennismaken met onze andere producten en diensten. Dat aanbod zullen we nog uitbreiden en diversifiëren. Voor professionele klanten zoeken we groei in kredieten. Professionele klanten kunnen bij Aion snel en digitaal via de app een lening tot 1 miljoen euro krijgen. Dat kan het begin van een commerciële relatie zijn.”

Is het model van Aion makkelijk schaalbaar?

VAN ESBROECK. “Dat is alleszins de bedoeling. Nog deze zomer gaan we van start in Polen met een aanbod dat nagenoeg hetzelfde is als in België. Waarom Polen? Dat heeft ermee te maken dat enkele van onze oprichters en bestuurders van Poolse origine zijn en dat onze technologieprovider Vodeno een Pools bedrijf is. Vodeno is het technologieplatform van Warburg Pincus dat banking-as-a-service als concept mogelijk maakt. Het wordt onze eerste stap naar het buitenland, maar zeker niet de laatste. Het is de bedoeling dat Aion en Vodeno een gezamenlijk expansietraject volgen.”

Kim Van Esbroeck

Is: country manager van Aion

Vrije tijd: wandelen, mountainbiken, dansen en yoga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content