Deze week lanceert Magnet Magazines, de tijdschriftendivisie van De Persgroep, een nieuw maandblad. Touché moet een blad zijn voor "glamour met hersens".
...

Deze week lanceert Magnet Magazines, de tijdschriftendivisie van De Persgroep, een nieuw maandblad. Touché moet een blad zijn voor "glamour met hersens". "Het past in onze portefeuille," vindt algemeen directeur Koen Clement. "Dankzij Tv-Familie en Dag Allemaal hebben we hier de knowhow van bladen over bekende Vlamingen. Er was ruimte voor een zusterblad dat meer focust op internationale sterren." Het nieuwe blad wordt opgestart met interne mensen. Daarmee is nog eens bewezen dat ze in Schelle rentabiliteit goed weten te spellen. Clement kwam ruim een jaar geleden op zijn huidige zitje terecht, dat overigens al vacant was sinds Guido Van Liefferinge en Christian Van Thillo met slaande ruzie uit elkaar gingen. De grote baas van De Persgroep moest herhaaldelijk aan Clement vragen om de teugels van de tijdschriftenfabriek in Schelle over te nemen. Clement: "Ik was emotioneel verknocht aan De Morgen. Kranten zitten in mijn bloed en De Morgen was de krant waar ik als student voor wilde werken." Clement werkte er niet alleen voor, hij was de algemeen directeur en gaf samen met Yves Desmet een heel nieuwe invulling aan de relatie tussen redacteurs en marketeers. "Maar ik ben erg gelukkig met mijn nieuwe job," zegt hij. "Het is een hele eer om Magnet te mogen leiden. Bovendien is de magazinewereld erg rijk geschakeerd. Terwijl ik bij De Morgen mijn aandacht volkomen in de diepte aan een product moest geven, heb ik hier enige mentale lenigheid nodig om te switchen tussen pakweg Netwerk, Dag Allemaal en Woef." Met dertien titels is Magnet Magazines een uit de kluiten gewassen tijdschriftenuitgever. Dag Allemaal blijft het paradepaardje en met 1,5 miljoen lezers het meest gelezen weekblad in Vlaanderen. Voor Clement is het dan ook prioriteit nummer één. "We zullen blijven evolueren, zonder onze bestaande lezers te choqueren," aldus de topman. Touché is het eerste nieuwe blad dat Clement lanceert sinds zijn aanstelling, maar naar verluidt zijn er ook plannen om "iets in de financiële berichtgeving" te doen. Om die reden trok De Persgroep onlangs ook De Standaard-journalist Stefaan Michielsen aan. Eerder dit jaar doekte Clement Goed Wonen op, integreerde Blik in Tv-Familie en stak Goed Gevoel in een nieuw kleedje. Interessante beslissingen, maar de moeilijkste beslissing was de aanstelling van Ilse Beyers als nieuwe hoofdredactrice van Dag Allemaal. Daarvoor moest eerst Vic Dennis aan de kant. Clement: "Het was inderdaad een moeilijk moment, maar over de details geven we geen commentaar. Ik vind in elk geval dat Ilse een fantastische start bij het blad heeft gemaakt." Van krantenwereld naar het magazine-universum, is televisie de volgende stap? Clement wuift de suggestie weg. "Ik heb geen echt carrièreplan en geloof dat Peter Quaghebeur de geknipte man is om VTM te leiden. Televisie is wel interessant, maar er zijn zeker mensen met meer verstand van dat medium." R.B.