Een neus verschil

De nieuwe Mazda 121 is het resultaat van een joint venture met Ford ; hij lijkt dan ook helemaal niet meer op zijn bolle voorganger, maar wel op de Fiesta.

In de auto-industrie zijn joint ventures schering en inslag, al blijven ze veelal onbekend bij het grote publiek en zijn ze vaak ook niet direkt zichtbaar. De Mitsubishi Carisma en de nieuwe Volvo F40 bijvoorbeeld lijken helemaal niet op elkaar ; toch hebben ze tal van komponenten gemeen, waaronder de vloerplaat. Volkswagen en Ford sloten een overeenkomst voor ontwerp en produktie van de monovolumes VW Sharan, Seat Alhambra en Ford Galaxy. De groepen Fiat en PSA werken samen voor de monovolumes Citroën Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse en Lancia Zeta, die vrijwel identiek zijn aan elkaar.

Op deze manier besparen de konstrukteurs miljarden, die ze kunnen investeren in nieuwe technologieën. Ook de klant profiteert ervan : hij krijgt een auto die komfortabeler en veiliger is, met een betere uitrusting, voor een prijs die een stuk lager ligt dan de toegevoegde meerwaarde.

In oktober 1969 besloten Mazda en Ford te gaan samenwerken ; tien jaar later verwierf Ford een participatie van 25 % in zijn Japanse partner. De nieuwe Mazda 121, een tweelingbroer van de Ford Fiesta, is het eerste Ford-produkt dat onder de merknaam Mazda op de Europese markt verschijnt.

Mazda koopt jaarlijks 25.000 stuks van Ford. Hiervan wil de Belgische Mazda-importeur Beherman er 2500 per jaar afzetten. Volgens Umberto Stefani, woordvoerder van Beherman, bestaan er geen prijsakkoorden tussen Beherman en Ford. “Dat is ook niet nodig,” zegt hij. “Ford verkoopt deze wagens aan Mazda voor een bijzonder scherpe prijs. Wij kunnen ons dan ook geen ‘prijzen-oorlog’ meer veroorloven tussen de 121 en de Fiesta.”

De nieuwe 121, die gelanceerd wordt als drie- en vijfdeurs, onderscheidt zich duidelijk van de Fiesta door de typische Mazda-neus. Er worden twee uitrustingsniveaus aangeboden : het instapmodel LX (362.000 fr.) en de GLX-uitvoering. Wat de motoren betreft, kan men kiezen tussen een gloednieuwe 1,25 liter met 16 kleppen, een 1,3 liter met elektronische injektie en (totaal nieuw voor de Mazda 121) een degelijke en zuinige 1,8 liter diesel.

De krachtbron is telkens gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de versie met 1,25 liter-motor is ook de vlotte Mazda-automaat met kontinu variabele transmissie beschikbaar : soepel, handig en komfortabel. Zelfs de meest overtuigde “schakelfanaten” zouden we willen aanraden toch eerst een proefritje te maken met de onvolprezen automatische 121, alvorens een keuze te maken uit de nieuwe gamma.

PATRICK OP DE BEECK

Mazda 121 Een tweelingbroer van de Ford Fiesta, maar wel met de typische Mazda-neus.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content