Besturen is vooruitdenken. Dat geldt ook voor de nv Colin & Fils. Het bedrijf uit de grensgemeente Péruwelz ontpopte zich de voorbije negentig jaar tot marktleider in moppenkalenders in België. Vandaag ligt er in Péruwelz al een voorraad moppen tot het jaar 2002. Dat zijn er dus meer dan duizend. "Elke week krijgen we nieuwe moppen," lacht zaakvoerder Philippe Colin. "We horen ze aan de toog, in de buurt, we lezen ze in kranten en tijdschriften. Vlaamse moppen halen...

Besturen is vooruitdenken. Dat geldt ook voor de nv Colin & Fils. Het bedrijf uit de grensgemeente Péruwelz ontpopte zich de voorbije negentig jaar tot marktleider in moppenkalenders in België. Vandaag ligt er in Péruwelz al een voorraad moppen tot het jaar 2002. Dat zijn er dus meer dan duizend. "Elke week krijgen we nieuwe moppen," lacht zaakvoerder Philippe Colin. "We horen ze aan de toog, in de buurt, we lezen ze in kranten en tijdschriften. Vlaamse moppen halen we bij onze grootste Vlaamse klanten. Die verschillen soms sterk van een Waalse mop. Dat is ook zo voor buitenlandse moppen." De belgenmoppen uit Péruwelz worden een waar exportproduct. Philippe Colin is immers niet langer tevreden met een omzet die reeds een decennium stabiel blijft rond de 60 miljoen. Het aandeel van de export neemt in omvang toe, dit jaar vertegenwoordigt hij reeds een kwart van de omzet. Colin sloot onder meer een exclusief contract met het Italiaanse bedrijf Cangini Filippi voor de verdeling van moppenkalenders in Italië, Griekenland, Spanje, maar ook voor Litouwen en Rusland. In 2000 lopen de eerste moppen uit Péruwelz Italië binnen. De opportuniteiten op de buitenlandse markt drijven de productie op. Daarvoor zorgt ook de nieuwe productielijn - een investering van 60 miljoen - die de jaarproductie opkrikt van twee naar vier miljoen stuks, gemaakt door vijftien werknemers. Maar Philippe Colin mikt niet alleen op de markt van de moppenkalenders, die nog amper een kwart van de omzet vertegenwoordigt. Steeds belangrijker worden evenementen- en publicitaire scheurkalenders. Vooral grootwarenhuizen zijn vragende partij. De velletjes fungeren als kortingbon voor klanten of bevatten productinformatie van onder meer Spar of Sarma. Ook met de organisatoren van Coupe du Monde in Frankrijk, sloot Colin een licentie-overeenkomst. "We hebben 100.000 kalenders verkocht," glundert Philippe Colin. "En in Italië hebben we een filiaal opgericht, Calendartema, dat zich specifiek op thematische kalenders zal toeleggen. De eerste contracten, in het jaar 2000, liggen vast en we hebben een order voor een half miljoen exemplaren binnengehaald." Maar ook in eigen land heeft Colin groeimogelijkheden, met de nieuwe productielijn. Slechts één serieuze concurrent benadert het marktaandeel van 60 procent: het Izegemse Strobbe. "Tot voor kort besteedde het bedrijf de hele productie uit in Duitsland. Maar de onderhandelingen zijn aan de gang, om ook op onze nieuwe productielijn orders te maken voor Strobbe," besluit Philippe Colin.