Een minuut om te overtuigen

Meer en meer bedrijven vallen voor korte animatiefilmpjes. Dat blijkt uit het succesverhaal van de Belgische start-up StoryMe. “Door eenvoud voorop te plaatsen, winnen we tijd en werken we doeltreffender”, zegt de oprichter Lorenzo Bown.

In mei mocht StoryMe een eerste kaarsje uitblazen. De Gentse starter maakt animatiefilmpjes van zestig seconden in opdracht van bedrijven. Twee maanden na de start draaide StoryMe al break-even. Vandaag telt het bedrijf acht voltijdse medewerkers, heeft het een kantoor in Londen en bedient het 250 klanten, van kmo’s uit eigen land tot zwaargewichten als Coca-Cola en Unilever. “Er is veel vraag naar ons product”, stelt de jonge oprichter Lorenzo Bown vast. “Het bedrijfsleven ontdekt het enorme potentieel van animatiefilmpjes waarin we bijvoorbeeld links kunnen leggen naar databestanden of webwinkels.” Lorenzo Bown wil zijn team het komende jaar uitbreiden van acht naar vijftien medewerkers.

“Ik had al een paar filmpjes van enkele minuten gedraaid over ngo’s, voor bedrijven die hun beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen in de verf wilden zetten”, zegt Lorenzo Bown over het begin van StoryMe. “Toen heb ik aangevoeld dat er bij de bedrijven vraag was naar visuele communicatie, maar dan wel naar veel kortere filmpjes.” Een filmpje maken dat snel en dynamisch een complexe boodschap uiteenzet, is één ding. Datzelfde product verkopen, is nog iets totaal anders.

Essentie distilleren

De magie van de StoryMe-filmpjes zit in de bondigheid. Wie op het internet naar verstrooiing zoekt, wil wellicht hooguit een minuut aandacht besteden aan een en hetzelfde filmpje. Toch is een minuut al vrij lang om een boodschap uit te dragen, zeker als je animatiebeelden gebruikt. De op maat gemaakte filmpjes vatten een lange uitleg samen in beelden die de kijker in één oogopslag snapt. “Met één icoontje kun je al een heleboel informatie meegeven”, zegt Lorenzo Bown. Muziek en een commentaarstem ondersteunen de beelden, zodat een coherent geheel ontstaat. De uitdaging voor het team: uit een complexe boodschap de essentie distilleren en die met behulp van zelfgecreëerde beelden uitdragen op een manier die iedereen begrijpt.

Microsoft bijvoorbeeld deed een beroep op StoryMe om een nieuwe applicatie voor te stellen. “Ze begrepen meteen wat we wilden en slaagden erin alles op een heldere manier te vertalen”, zegt Colombe Michaud, bij Microsoft belast met communicatieprojecten. “Ze werkten met eenvoudige grafische voorstellingen, weinig tekst, indringende boodschappen en animatiebeelden. Aangezien ze maar een minuut hebben om een initiatief voor te stellen, moeten ze tot de kern van de boodschap doordringen.”

Actie

Het hele StoryMe-team heeft een marketingachtergrond, aangevuld met andere competenties zoals design. Vaak zetten de filmpjes aan tot concrete actie. “Als het filmpje dienstdoet als uitnodiging voor een event, zit er meteen een mogelijkheid tot inschrijven in verwerkt”, legt Lorenzo Bown uit. Behalve om mensen tot actie te bewegen of te informeren kunnen de filmpjes ook worden ingezet om doeltreffender te verkopen of te werken. Neem nu Bofrost, dat diepvrieswaren aan huis levert. Bofrost-chauffeurs zijn tegelijk verkopers. Tot voor kort moesten ze zich behelpen met documenten. Nu hebben ze ook een reeks StoryMe-filmpjes ter beschikking. Als de chauffeurs-verkopers die met plezier bekijken, zullen ze de Bofrost-producten wellicht enthousiaster aanprijzen tijdens hun ronde. Ook slachthuizen, die strikte instructies voor hygiëne en veiligheid moeten meegeven aan de personeelsleden die vaak de meest uiteenlopende talen spreken, schakelden de visuele communicatie van StoryMe al in. Een heldere en ludieke boodschap blijft nu eenmaal beter hangen.

Bij de interacties tussen de teamleden en de klanten staat dat principe van eenvoud voorop. “Zo winnen we niet alleen tijd, we werken ook doeltreffender.” Overigens vergt het exact doorgronden van de verwachtingen en de boodschap van de klant de meeste tijd: “Het komt er vooral op aan de klant de juiste vragen te stellen.” Daarom betrekt StoryMe de klant bij elk van de zeven fases van de realisatie van het filmpje — van het script over de muziek tot het eindproduct — en streeft het jonge bedrijf ook tijdens dat proces naar optimale doeltreffendheid. “We hebben bijvoorbeeld geteld hoe vaak de klant moet klikken om een video-ontwerp te bekijken. Heel vaak! Vandaar dat we de klant nu naar een platform sturen waar het ontwerp klaarstaat en waar hij met een muisklik opmerkingen kan formuleren bij de scènes uit het filmpje.” Of, zoals Lien Vanden Bossche van Unicef Belgium het zegt: “De communicatie met StoryMe verliep uiterst direct.” Zowel in het bedrijf als in de filmpjes die het produceert, is elke seconde van tel.

Helder concept

“We hebben een eenvoudig en herkenbaar product: bedrijven weten perfect waarvoor ze ons inhuren.” Dat is volgens Lorenzo Bown een van de hoekstenen van het succes. Samen met de crisis, zo klinkt het, want die heeft de bedrijven verplicht om hun communicatiebeleid tegen het licht te houden. Ze gaan nu steevast op zoek naar wat ze echt nodig hebben door diverse aanbiedingen te selecteren en te combineren. In dat gat is StoryMe gesprongen met een glashelder concept in vier varianten: mini, basic, standard en pro. En tegen prijzen die alvast voor Unicef Belgium doorslaggevend waren: “Een ngo heeft een beperkt communicatiebudget. We willen het dan ook optimaal inzetten. De energieke aanpak en de originele ideeën van StoryMe hebben ons overtuigd. Bovendien werken we graag met jonge mensen.”

SYBILLE GREINDL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content