Christie's heeft de lat hoog gelegd voor Andy Warhols kenmerkende vierkante zeefdruk Shot Sage Blue Marilyn (1964). Het veilinghuis beschrijft het werk als "klaar om het duurste kunstwerk van de twintigste eeuw te worden dat op een veiling wordt verkocht" wanneer het in mei voor 200 miljoen dollar wordt aangeboden. Het werk concurreert met Pablo Picasso's Les femmes d'Alger (Version O) (1955), dat in 2015 voor 179,4 miljoen dollar (na honoraria en zonder inflatie) werd verkocht.
...

Christie's heeft de lat hoog gelegd voor Andy Warhols kenmerkende vierkante zeefdruk Shot Sage Blue Marilyn (1964). Het veilinghuis beschrijft het werk als "klaar om het duurste kunstwerk van de twintigste eeuw te worden dat op een veiling wordt verkocht" wanneer het in mei voor 200 miljoen dollar wordt aangeboden. Het werk concurreert met Pablo Picasso's Les femmes d'Alger (Version O) (1955), dat in 2015 voor 179,4 miljoen dollar (na honoraria en zonder inflatie) werd verkocht. De vraagprijs voor de Warhol is een record. Het vorige hoogtepunt was voor Amedeo Modigliani's Nu couché (1917). Het werk werd geschat op 150 miljoen dollar in 2018 en verkocht voor 157,2 miljoen. De Warhol wordt aangeboden door de Zürich Foundation van wijlen Thomas en Doris Ammann, ten bate van goede doelen voor kinderen. Een rechtszaak bij het Britse Hooggerechtshof belicht de controversiële kwestie van de wederverkooprechten van kunstenaars (de Artist's Resale Rights of ARR), een heffing die in 2006 in de Britse wetgeving is ingevoerd. De ARR geeft kunstenaars en hun nalatenschappen een bescheiden vergoeding telkens wanneer hun werk op een professionele markt wordt doorverkocht voor meer dan 1.000 euro. De royalty kan tot 12.500 euro bedragen. De Artists' Collecting Society (ACS) en de Design and Artists Copyright Society, die opkomen voor de rechten van kunstenaars, hebben hun eerste actie in het Verenigd Koninkrijk gelanceerd om de ARR af te dwingen: tegen de handelaar en verzamelaar Ivor Braka en zijn bedrijf, Ivor Braka Ltd. Zij zeggen dat Braka ondanks "herhaalde verzoeken" om verkopen te melden die sinds 2006 in aanmerking zouden komen, "in strijd met zijn wettelijke verplichting heeft geweigerd te reageren". Harriet Bridgeman, de directeur van ACS, zegt dat het ARR "nu meer dan ooit een onschatbare steun biedt aan kunstenaars en hun nalatenschap". Braka is kritisch over de ARR-regeling. "Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik een ethisch standpunt heb tegen de heffing. Maar ik heb altijd de kunstwereld en kunstenaars gesteund". Hij beschrijft de ARR als een "ons opgedrongen Europese wet" die "kunstenaars met een actieve markt bevoordeelt en diegenen negeert die het echt nodig hebben". De Brusselse handelaar Xavier Hufkens is bijna klaar met de twee jaar durende uitbreiding van zijn galerie in de Sint-Jorisstraat, waardoor de ruimte van het 19de-eeuwse gebouw bijna verdriedubbelt. Hij opent op 2 juni met een overzicht van recent werk van de Amerikaanse kunstenaar Christopher Wool. Hufkens zegt dat het gemoderniseerde gebouw van zes verdiepingen en 2.214 vierkante meter, gerenoveerd door Robbrecht en Daem, zijn blijvende verbintenis toont aan zijn thuisbasis, waar hij nog twee galeries runt. "Ik wil er zijn, bij al mijn openingen, om mijn team en mijn verzamelaars te zien. Hoe kun je dat doen als je negen galeries over de hele wereld hebt?" zegt hij. Voor zijn kunstenaars schept de nieuwe galerie "geweldige mogelijkheden".