Het wemelt in Thailand inderdaad van de kleermakers en hun tarieven lijken bijzonder interessant. Toch bent u best voorzichtig. Een pak in Thailand laten maken, is immers een terrein met ettelijke valkuilen, zoals onze ervaring in Bangkok heeft uitgewezen.
...

Het wemelt in Thailand inderdaad van de kleermakers en hun tarieven lijken bijzonder interessant. Toch bent u best voorzichtig. Een pak in Thailand laten maken, is immers een terrein met ettelijke valkuilen, zoals onze ervaring in Bangkok heeft uitgewezen. Eerste stap: kies een goede kleermaker. Dat is al geen gemakkelijke taak, want er zijn er zoveel die u in hun winkel willen lokken. Het ideale is om voor uw vertrek uw licht op te steken bij mensen die het experiment al eerder hebben gewaagd. Of u kunt bij de klanten die een winkel verlaten, informeren naar de kwaliteit van het geleverde werk. Zodra die keuze gemaakt, volgen de stappen elkaar op. 1. In de winkel wordt u vliegensvlug onder de arm genomen door een verkoper die u ertoe aanzet om een model op catalogus te kiezen. Om u bij uw keuze te inspireren, tonen ze productfoto's van de grote namen uit de modewereld (Armani, Kenzo, Hugo Boss enzovoort). Vervolgens onderhandelt u over de prijs. Aangezien ze in het land van de glimlach over alles sjacheren, mag u niet aarzelen om de gevraagde prijs door twee te delen om een redelijk tarief te bekomen. Zodra u een model hebt gekozen en de prijs hebt vastgelegd, kiest u de stof en nemen ze uw maten. 2. 's Anderendaags al volgt een eerste pasbeurt. De zoom van de broek is nog niet genaaid en aan het jasje zitten nog geen mouwen, maar de kleermakers kunnen toch al enkele retouches aanbrengen: de breedte van de jas, de halsuitsnijding enzovoort. 3. Er zijn meestal verscheidene pasbeurten nodig. Vergewis u van die mogelijkheid bij uw eerste bezoek: sommige kleermakers zullen u misschien proberen wijs te maken dat uw kostuum perfect zal zitten na de eerste pasbeurt. Geef dan liever de voorkeur aan iemand die u de kans biedt om alle nodige aanpassingen te laten uitvoeren. Bij mijn laatste pasbeurt, minder dan 24 uur voor mijn terugkeer naar België, vroeg ik nog om de broek wat in te nemen. Dat werd zonder mopperen gedaan en het pak werd zeven uur later in mijn hotel afgeleverd. We zeiden het al: in Thailand pingelen ze over alles, vooral omdat de kleermakers niet aarzelen om hun prijzen op te blazen als ze een toerist zien binnenkomen. Maar wat is nu eigenlijk een goede prijs? Dat hangt uiteraard af van de kwaliteit van het gebruikte materiaal en de gekozen afwerking. Wees in elk geval waakzaam, want niet zelden bieden ze hier stoffen aan van vrij povere kwaliteit. Na de nodige onderhandelingen kregen we er uiteindelijk een maathemd en twee dassen gratis bij. Voor een driedelig kostuum, een of twee hemden en een paar dassen bedraagt de gemiddelde prijs 200 tot 300 euro (tussen 10.000 en 15.000 baht). Dat lijkt weinig als de kwaliteit er is, maar dat is lang niet altijd het geval ... Een neofiet krijgt op het eerste gezicht misschien de indruk dat hij de koop van de eeuw heeft gerealiseerd. Van ver en op een feestje bij kaarslicht kunt u de illusie misschien nog ophouden, maar het pak zal nauwelijks indruk maken op het geoefende oog van een specialist. Mijn kostuum kon alvast niet lang weerstand bieden aan de minutieuze keuring van een vakman. Het duurde maar enkele seconden voor die vond dat de knopen "van lage kwaliteit" waren, dat het knoopsgat "bijzonder slecht gemaakt" was, de voering van de jas "navenant" en de zoom van de broek "slecht gestikt". Wanneer we mijn pak vergeleken met een paar goedkope modellen uit België, werd al snel duidelijk dat het werk uit Bangkok van middelmatig allooi was en dat de aankoop van een confectiepak bij ons niet duurder zou zijn. Onze vakman beklemtoont bovendien dat "je bij de aanmaak van mijn driedelig pak eigenlijk niet van maatwerk kan spreken", al geeft hij toe dat de kleermaker de maten heeft genomen en dat de "snit vrij goed werd uitgevoerd". Echt maatwerk neemt echter veel meer tijd in beslag. "De kleermaker moet u trouwens een heleboel vragen stellen voor hij eraan begint. In theorie moet de klant ook veel meer elementen kunnen kiezen: de knopen, het soort afwerking, de voering enzovoort." Maar dat was bij ons helemaal niet het geval. Christophe Charlot