EEN LANGE RIJ INCIDENTEN

AUDI, COCA-COLA, NUTRICIA…

Productcontaminatie- of recallverzekeringen zijn overgewaaid uit de Verenigde Staten, waar ze al een vijftiental jaar worden aangeboden.

In 1982 werd geneesmiddelenfabrikant Johnson & Johnson het slachtoffer van een Amerikaanse afperser, die het gemunt had op de pijndoder Tylenol. De misdadiger slaagde erin een aantal tabletten te besmetten, met dodelijke afloop. Johnson & Johnson zag zich genoodzaakt de hele productie Tylenol terug te roepen, om verder onheil te voorkomen. Een aantal verzekeringsmaatschappijen zag in dat er ruimte was voor een nieuw product dat maatschappijen tegen criminele contaminaties verzekerde. Later werd de dekking uitgebreid tot accidentele gebeurtenissen.

De jongste jaren hoort men nagenoeg elke week dat een fabrikant een product moet teruggeroepen. Coca-Cola werd dit jaar tweemaal getroffen door productcontaminatie. Een eerste maal toen zo’n dertig Bornemse leerlingen onwel werden nadat ze een flesje cola hadden gedronken. De oorzaak volgens Coca-Cola was een fout bij het koolzuur. Het tweede incident werd door het bedrijf toegeschreven aan het gebruik van chemicaliën op paletten waarop de productie-eenheid in Duinkerke blikjes had geladen. Kostprijs: 4 miljard frank, de grootste recall uit de 113 jaar oude geschiedenis van Coca-Cola.

Kindervoedingsproducent Nutricia heeft enkele jaren geleden een miljoen potjes kindervoeding terugroepen nadat er sporen van een chemisch product in waren gevonden. Verleden maand moest Weleda België een partij Calendula babypoeder terugroepen, omdat de bodem van de verpakking loskwam. En begin september kondigde Budweiser aan dat de brouwer 240.000 kratten bier die verdeeld werden in onder meer België en Nederland, terugriep omdat de ring van de fles kon afbreken. Ikea heeft al moeten kennismaken met het terugroepen van potentieel gevaarlijk speelgoed.

Ook auto’s worden geregeld teruggeroepen. Zo maakte Audi eind augustus bekend dat de fabrikant de stuurinrichting van 158.000 wagens moest nagaan. DaimlerChrysler moest tijdens dezelfde maand aankondigen dat meer dan 2 miljoen bestelwagens terug naar de garage moesten.

Bedrijven die geen recallverzekering hebben, ondervinden er soms zware gevolgen van. Vleeswaren- en bereidegerechtenfabrikant Ter Beke meldde deze maand dat hij dit jaar rekening houdt met een dioxinerekening van 400 miljoen frank (zie Trends, 16 september 1999). Gedelegeerd bestuurder Luc De Bruyckere: “Mijn productaansprakelijkheidsverzekering komt niet tussenbeide, omdat er aan de producten – die PCB-vrij zijn – niets scheelt.”

Stijn De Preter

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content