In Europa stevenen we af op een toekomst met alleen maar elektrische auto's. Het aanbod groeit dan ook snel. Jaguar en Volvo lieten al weten dat ze respectievelijk vanaf 2025 en 2030 uitsluitend nog elektrische auto's van de band zullen laten rollen. Nu doet ook Ford mee. Hoewel het persbericht iets vager was en ruimte liet om bij te sturen, is het over dik vier jaar gedaan met conventionele verbrandingsmotoren bij Ford Europa. Dat is een ingrijpende beslissing voor een massaconstructeur.
...

In Europa stevenen we af op een toekomst met alleen maar elektrische auto's. Het aanbod groeit dan ook snel. Jaguar en Volvo lieten al weten dat ze respectievelijk vanaf 2025 en 2030 uitsluitend nog elektrische auto's van de band zullen laten rollen. Nu doet ook Ford mee. Hoewel het persbericht iets vager was en ruimte liet om bij te sturen, is het over dik vier jaar gedaan met conventionele verbrandingsmotoren bij Ford Europa. Dat is een ingrijpende beslissing voor een massaconstructeur. De eerste volledig elektrische auto bij Ford is de Mustang Mach-E. Om de twijfel maar meteen weg te nemen: verwacht geen Mustang, de fenomenale sportwagen die een lijvig hoofdstuk vult in de geschiedenis van de auto. Ford koos die naam om zijn eerste grote elektrische project een pittig parfum mee te geven en het model wat vlotter als premium te kunnen positioneren. Meer dan een kwestie van marketing is die naamgeving dus niet, zoals belangrijke vertegenwoordigers van het merk off the record beamen. Het neemt niet weg dat de Mach-E een imposante verschijning is, met zijn 4,71 meter. Voor een eerste kennismaking stuurde Ford ons op pad met de topversie. Die komt met een instapprijs van 64.425 euro, een rijke standaarduitrusting, vierwielaandrijving en een accu van 99 kilowattuur (waarvan 88 kilowattuur bruikbaar). Met een gemiddeld verbruik dat je onder 25 kilowattuur moet kunnen houden, levert dat een realistische autonomie van 350 kilometer op. Rijd je voorbeeldig en houd je het op de autoweg bij 90 kilometer per uur, dan kun je daar nog wel een honderdtal kilometer bijdoen. Maar de norm van 540 kilometer, zoals die volgens de WLTP-cyclus werd becijferd, is utopisch, zoals dat voor alle elektrische auto's het geval is. Onderweg profileert de Mach-E zich als een Amerikaanse auto. Hij is gemaakt voor goede wegen. Er is geen vuiltje aan de lucht als het asfalt er als een biljarttafel bij ligt. Dan is het op buitenwegen zelfs heerlijk bochten nemen. Maar op de vele slechte wegen in ons land merk je al snel dat de net geen 2,2 ton wegende Mach-E behoorlijk stug is afgeveerd.