Een koninklijke vuilnisemmer

© Wouter Rawoens

Honderd jaar geleden zag Brabantia het levenslicht. Het Nederlandse familiebedrijf is uitgegroeid tot een internationale speler, die de toon zet in de markt van huishoudproducten. Een van de meest iconische producten, de vuilnisemmer newIcon, wordt in België geproduceerd.

DEEL VAN HET INTERIEUR

Wat in 1919 in het Nederlandse Aalst begon als Van Elderen & Co, is uitgegroeid tot een internationaal familiebedrijf dat met CEO Tijn van Elderen in handen van de vierde generatie is. In het begin produceerde de fabriek vooral melkkannen, vergieten en trechters. De afgelopen eeuw heeft het tal van huishoudproducten gelanceerd. Alle plastic onderdelen en alle producten voor afvalsortering worden in Overpelt gemaakt. Die vestiging, Brabantia S&L Belgium, haalde in 2017 een omzet van 73,5 miljoen euro, goed voor zowat twee derde van de groepsomzet.

Elk jaar lanceert Brabantia ongeveer 150 nieuwe producten. Vanuit het distributiecentrum in Overpelt worden die naar 85 landen getransporteerd. Brabantia nam in 2017 Dutchdeluxes over, een Eindhovens bedrijf dat designproducten voor de keuken verkoopt. In mei kreeg Brabantia van de Nederlandse koning Willem-Alexander toestemming om het predicaat ‘Koninklijk’ voor zijn naam zetten.

Terwijl huishoudproducten vroeger vooral functioneel moesten zijn, is het belang van design sterk toegenomen. “Tafelstrijkplanken, wasrekken en vuilnisbakken maken steeds meer deel uit van het interieur”, vertelt COO Gijs Lathouwers.

1 Voorgelakt staal De newIcon is een update van de iconische pedaalemmer, die voor het eerst van de band rolde in 1952. Hij is beschikbaar in twintig kleuren.
1 Voorgelakt staal De newIcon is een update van de iconische pedaalemmer, die voor het eerst van de band rolde in 1952. Hij is beschikbaar in twintig kleuren. “Op specifieke afwerkingen zoals de betonlook na zijn die kleuren van bij de start op het materiaal aanwezig. Daarvoor kopen we voorgelakt Belgisch staal aan. We hebben ons productieproces er nauwgezet op afgestemd”, vertelt plantmanager Joachim Thonissen.© Wouter Rawoens
2 Knippen Een eerste machine in de 20.000 vierkante meter grote assemblagefabriek knipt de lange rollen staal in stukken. Die stemmen overeen met de omtrek van de vuilnisemmer, waardoor geen of amper afval overblijft.
2 Knippen Een eerste machine in de 20.000 vierkante meter grote assemblagefabriek knipt de lange rollen staal in stukken. Die stemmen overeen met de omtrek van de vuilnisemmer, waardoor geen of amper afval overblijft.© Wouter Rawoens
3 Deksel Ook het deksel wordt in de machine gevormd uit een stuk plaatststaal.
3 Deksel Ook het deksel wordt in de machine gevormd uit een stuk plaatststaal. “Daarvoor gebruiken we de techniek van het dieptrekken. Een stempel trekt het materiaal gedurende enkele seconden in de juiste vorm, die door een andere tegenduwende stempel wordt bevestigd. De overschotjes staal komen in een verzamelbak terecht en worden later gerecycleerd. De scherpe randjes worden afgesneden en de rand wordt naar binnen geplooid”, vertelt Thonissen.© Wouter Rawoens
4 Voorraad De geknipte staaluitslagen liggen klaar in de voorraadruimte.
4 Voorraad De geknipte staaluitslagen liggen klaar in de voorraadruimte. “We werken met een digitaal Kanban-systeem. Als een medewerker in het distributiecentrum producten uit het rek neemt, monitort het systeem dat en lanceert het een nieuw order”, vertelt Thonissen. “In principe duurt het zo’n drie dagen voor een product klaar is voor verzending.”© Wouter Rawoens
5 Felsen In de bodymaker worden de stalen vellen tot een romp omgevormd, waarbij de uiteindes in elkaar worden getrokken. 'Felsen' heet dat. Het maakt lijmen of lassen overbodig. Daarna zet een robot de metalen koker op de volgende machinelijn. Daar worden de randen gekraald, zodat ze roestvrij blijven en mooi en veilig zijn afgewerkt. De gaten worden uitgeponst. De uitsnijdingen worden gerecycleerd.
5 Felsen In de bodymaker worden de stalen vellen tot een romp omgevormd, waarbij de uiteindes in elkaar worden getrokken. ‘Felsen’ heet dat. Het maakt lijmen of lassen overbodig. Daarna zet een robot de metalen koker op de volgende machinelijn. Daar worden de randen gekraald, zodat ze roestvrij blijven en mooi en veilig zijn afgewerkt. De gaten worden uitgeponst. De uitsnijdingen worden gerecycleerd.© Wouter Rawoens
6 Wassen en drogen Aan het einde van die productielijn gaan alle rompen door een automatische was- en droogtunnel. Zo worden resten van olie, die in bepaalde productieprocessen wordt gebruikt om de lak te beschermen, verwijderd. In twee minuten is de romp gewassen en gedroogd, en schuift hij automatisch naar de assemblageruimte.
6 Wassen en drogen Aan het einde van die productielijn gaan alle rompen door een automatische was- en droogtunnel. Zo worden resten van olie, die in bepaalde productieprocessen wordt gebruikt om de lak te beschermen, verwijderd. In twee minuten is de romp gewassen en gedroogd, en schuift hij automatisch naar de assemblageruimte.© Wouter Rawoens
7 Plastic onderdelen Gemiddeld bestaat een vuilnisemmer uit vijftien onderdelen. Naast het metalen deksel en de romp zijn er tal van plastic onderdelen. De meeste worden in een fabriek vlak naast de assemblagefabriek gemaakt. Op een oppervlakte van 5000 vierkante meter wordt er per week 30 ton granulaten omgezet in 500.000 plastic onderdelen.
7 Plastic onderdelen Gemiddeld bestaat een vuilnisemmer uit vijftien onderdelen. Naast het metalen deksel en de romp zijn er tal van plastic onderdelen. De meeste worden in een fabriek vlak naast de assemblagefabriek gemaakt. Op een oppervlakte van 5000 vierkante meter wordt er per week 30 ton granulaten omgezet in 500.000 plastic onderdelen. “Als basisgrondstof gebruiken we een veertigtal kunststofgranulaten, die we inkopen, of zelf recycleren op basis van afval van onder meer onze spuitgietmonden”, zegt Thonissen.© Wouter Rawoens
8 Verpakking De assemblage en de verpakking gebeuren in drie stappen. Eerst wordt de onderkant op de romp bevestigd en samen met het deksel op een rollende band gezet. Die passeert langs een ploeg van vier vrouwen, die in een zestigtal seconden de rest van de assemblage - pedaal, scharnieren, drukstang, bovenrand inclusief tag, demper, labels, plastic zak en beschermfolie - voltooien.
8 Verpakking De assemblage en de verpakking gebeuren in drie stappen. Eerst wordt de onderkant op de romp bevestigd en samen met het deksel op een rollende band gezet. Die passeert langs een ploeg van vier vrouwen, die in een zestigtal seconden de rest van de assemblage – pedaal, scharnieren, drukstang, bovenrand inclusief tag, demper, labels, plastic zak en beschermfolie – voltooien.© Wouter Rawoens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content