Een Karl Lagerfeld voor 14 euro

Er werd geschiedenis geschreven op vrijdag 12 november! Modeketen H&M lanceerde Karl Lagerfeld for H&M, een zacht geprijsde collectie ontworpen door een van de allergrootsten uit de modewereld.

www.hm.com

O ja, we maakten in het verleden al enkele schuchtere pogingen mee: AzzedineAlaïa voor de Parijse keten Tati, of YvesSaintLaurent voor de postorderverkoop. Maar dat stelde allemaal weinig voor, vergeleken met dit initiatief van de Duitse modekoning KarlLagerfeld en de Zweedse low-budgetmodeketen H&M.

Silhouetten in zwart en wit, geaccentueerd met baksteenrood of paars, wollen overjassen, katoenen hemden, jersey, jeans, brillen, gordels, handschoenen, stropdassen… Het gaat hier om een dertigtal kledingstukken voor mannen en vrouwen, een reeks accessoires en ook nog een uniseksparfum, aangeboden tegen prijzen vanaf 14 euro voor een T-shirt tot 149 voor een wollen overjas, met daartussen 99 euro voor een jasje. De collectie is sinds 12 november beschikbaar in de helft van de verkooppunten van H&M in de hele wereld, waarvan 24 van de 42 Belgische winkels.

“Wij wilden bewijzen dat design en kwaliteit niet duurder hoeven te zijn dan wat de meeste mensen zich kunnen veroorloven,” verduidelijkt MargaretavandenBosch, die sinds 1987 de designafdeling van H&M leidt. “Met ons interne designteam proberen wij dat het hele jaar waar te maken, maar het was boeiend om ook eens samen te werken met een van de meest toonaangevende modeontwerpers ter wereld. Voor ons is dit als een cadeautje aan onze klanten.”

Dat H&M eerlijke tarieven hanteert, is al jaren geweten. De reputatie van kwaliteit is daarentegen nog heel jong. Zeker bij de heren, met de H&M tailored collection die vorige herfst werd gelanceerd en waarvan de huidige versie wordt gepromoot door DavidJames, de zeer charismatische doelman van het Engelse nationale voetbalteam. In Stockholm wordt gefluisterd dat Karl Lagerfeld een week lang zo’n kostuum heeft gedragen zonder de minste aanpassing of retouche aan te brengen. En dat de man achter Chanel, Fendi en LagerfeldGallery daarop besloot dat hij met een gerust gevoel zijn naam kon koppelen aan een kwaliteitscollectie.

Mode is er voor arm en rijk

Volgens Margareta van den Bosch was het samenwerkingsakkoord vrij snel een feit. Herr Lagerfeld wordt uiteraard niet armer van zijn deal met H&M. En ook al geniet hij nu al universele faam, het zal hem ongetwijfeld plezieren dat straks meer volk in zijn creaties zal rondlopen dan hij ooit voor mogelijk had gehouden. De labels waarvoor hij normaal werkt, rekenen er van hun kant uiteraard op dat velen daarna naar méér met zijn handtekening zullen snakken…

Karl Lagerfeld heeft behalve zijn uiterst afgemeten stijl nog een andere grote troef: hij voelt als geen ander de tijdgeest aan. “Achteraf gezien heb ik gewoon gedaan waar ik zin in heb, namelijk de mensen aanbieden wat ze vandaag willen: zo degelijk mogelijk gefabriceerde producten, met het beste design, de beste kwaliteit en tegen de beste prijs.”

De ontwerper heeft geen boodschap aan een scheiding tussen de luxewereld en die van de massadistributie. Hij merkt op dat je vandaag evengoed een jurk van H&M kan combineren met juwelen van de Place Vendôme, als een haute-couturejurk met namaakjuwelen. “Zou echt wel een Chanel-idee kunnen zijn!” Wat Karl Lagerfeld fascineert bij H&M is “hoe zij dat kunnen klaarspelen tegen die prijzen: prachtige en goedkope kleren die echt tot het kruim van de mode behoren.” Voor hem heeft mode geen uitstaans met arm of rijk: “Transcendentie is een persoonlijke ervaring. Alleen degene die dure kleren draagt, zou moeten weten wat ze kosten.”

Margareta van den Bosch verwacht dat deze samenwerking met Karl Lagerfeld een enorm succes wordt, maar hoedt zich ervoor nu al te vertellen of ze wordt voortgezet. Lagerfeld is inderdaad een van haar favoriete ontwerpers, maar dat geldt ook voor Prada, Comme de Garçons en de enfants terribles van de hedendaagse mode in Nederland, Victor & Rolf.

Ethische modemakers

H&M behoort zeker tot de meest dynamische huizen in de wereld van de mode, niet alleen wat de tarief- en vormelijke aspecten aangaat. Zijn topman, de Deen RolfEriksen, heeft vanaf zijn intrede in 2000 de filosofie van sociaal engagement voortgezet die al door de stichter en zijn zoon was gelanceerd. Dat mag wel even vermeld worden voor een keten die onlangs haar duizendste winkel opende, actief is in twintig landen, 40.000 mensen aan de slag heeft en een jaar na jaar stijgende omzet van nu al 6 miljard euro draait.

H&M heeft het GlobalCompact van de VerenigdeNaties ondertekend (www.unglobalcompact.org) en engageert zich daardoor de mensenrechten te eerbiedigen en bij te dragen tot een duurzame ontwikkeling in de regio’s waar het huis een zekere invloed heeft. Het label ondersteunt ook de principes die de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) de multinationale ondernemingen aanbeveelt (www.oecd.org) en is aangesloten bij de Amnesty Business Group (www.business-humanrights.org). Zijn gedragscode (verplicht na te leven door al zijn leveranciers en wereldwijd bewaakt door twintig inspecteurs) schrijft onder meer goede werkomstandigheden, brandveiligheid en verbod op kinderarbeid voor. H&M verkoopt geen kinderkleren die uitdagend kunnen worden geacht of militaire motieven tonen en gebruikt voor geen enkel kledingstuk grondstoffen of producten die op dieren werden uitgetest. Dankzij (of ondanks) dat alles “heeft H&M de voorbije drie jaar zijn aantal winkels met 40 % verhoogd, zijn omzet met bijna 60 % en zijn nettobedrijfswinst met 150 %,” schrijft Rolf Eriksen in het recentste jaarverslag.

De geschiedenis van H&M gaat terug tot 1947, toen ErlingPersson zijn damesmodewinkel Hennes (Zweeds voor ‘voor haar’) opende in Stora Gatan, in het centraal in Zweden gelegen Västerås. Hij streefde er vanaf het begin naar zijn producten goedkoper aan te bieden dan de concurrentie. In de jaren zestig leverde de overname van de tweehonderd jaar oude winkel voor jacht en visvangst MauritzWidforss een voorraad herenkleding op die de start zou vormen voor een herencollectie. In 1982 nam zoon Stefan de leiding over en in 1987 werd Margareta van den Bosch ingehaald, die H&M zou doen uitgroeien tot een echt modehuis. Tussen 1989 en 1994 vertienvoudigde de winst. In 1991 was Scandinavië nog goed voor 70 % van de verkoop; tien jaar later is diezelfde verkoop verzesvoudigd en speelt Scandinavië nog voor ‘amper’ 25 % mee.

IngvarKamprad heeft met zijn Ikea-meubeltjes de Zweedse woningen bemeubeld. Erling Persson kleedde met zijn H&M-kleren de mensen die erin woonden,” grapt men in Stockholm. Wanneer volgt een PhilippeStarck-collectie voor Ikea?

Serge Vanmaercke

“Alleen degene die dure kleren draagt, zou moeten weten wat ze kosten.” (Karl Lagerfeld)

Karl Lagerfeld heeft, behalve zijn uiterst afgemeten stijl, nog een andere grote troef: hij voelt als geen ander de tijdgeest aan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content