Europees-Japanse groep

SoyJoy wordt sinds 2006 in Japan en Azië verkocht. Het merk is eigendom van de Japanse farmagroep Otsuka Pharmaceuticals. Nutrition et Santé, de Europese marktleider in dieetproducten (Gerlinéa, Gerblé, Céréal...) die in 2009 in handen kwam van Otsuka, brengt SoyJoy nu ook op de markt in België, Frankrijk, Spanje en Italië.
...

SoyJoy wordt sinds 2006 in Japan en Azië verkocht. Het merk is eigendom van de Japanse farmagroep Otsuka Pharmaceuticals. Nutrition et Santé, de Europese marktleider in dieetproducten (Gerlinéa, Gerblé, Céréal...) die in 2009 in handen kwam van Otsuka, brengt SoyJoy nu ook op de markt in België, Frankrijk, Spanje en Italië. SoyJoy bestaat in zeven smaken. De snackrepen bevatten een mengeling van fruit (ongeveer 35 procent) en volvet sojameel - uniek in België. Het merk positioneert zich niet als dieetproduct, maar als 'gezond pleziertje'. Het speelt in op het groeiende succes van soja. "Voor de sojateelt is overigens honderd keer minder water en tien keer minder oppervlakte nodig dan voor de graanteelt", zegt Anne Breedenraedt, marketingdirectrice Benelux van Nutrition et Santé. Om zich te onderscheiden van de traditionele snoeprepen en om de aantrekkingskracht van het merk te verhogen, is de SoyJoy-wikkel hier identiek aan die in Japan. Zeven kleuren (een voor elke smaak) en een opvallende Japanse look.SoyJoy is niet goedkoop: de richtprijs is 1,69 euro per stuk. Sommige verkopers vragen zelfs bijna 2 euro. Ter vergelijking: een Snickers kost meestal ongeveer 1 euro.De SoyJoy-repen worden vervaardigd in een Japanse fabriek die "nul procent CO2 uitstoot" en komen per boot naar Europa. De recente gebeurtenissen in Japan maken de merkverantwoordelijken niet bang. "De producten worden driedubbel gecontroleerd", beklemtoont marketingdirectrice Anne Breedenraedt.SoyJoy wil eerst de trendsetters voor zich winnen (actieve mannen en vrouwen tussen 20 en 35 jaar) en richt zich daarom voornamelijk op Brussel en Antwerpen. Het merk wordt niet verdeeld via de supermarkten, maar in zorgvuldig uitgezochte winkels: Delitraiteur, White Night, Relay, moderne boekhandels en trendy restaurants en cafés. Op die manier wil het bedrijf een plaats verwerven in het premiumsegment. Inmiddels zijn er in België al 500 verkooppunten.Nutrition et Santé spaart kosten noch moeite om de lancering van SoyJoy aan te kondigen. In de Brusselse Louizalaan en op de Antwerpse Groenplaats hangen grote spandoeken en in beide steden rijdt een tram in de kleuren van SoyJoy. Er worden ook zeven Boomerang-postkaarten (een per smaak) in omloop gebracht. En tot slot is er gedurende enkele weken een grootschalige samplingactie voorzien. CHRISTOPHE CHARLOT