‘Een iPad-versie van Sergiology? Pure verkrachting!’

Driesterrenchef: check. Mediafiguur: check. Boekenmaker: check. Oud Sluis-kok Sergio Herman is van alle markten thuis. En overal even succesvol. Zijn nieuwste boek Sergiology was ei zo na uitverkocht voor het in de rekken lag.

Is het een sekte? Is het een vergeten wetenschapstak? Is het een ziekte? Neen, Sergiology is het nieuwste salontafelboek van sterrenkok Sergio Herman. Samen met uitgever annex foodfotograaf Tony Le Duc en portrettist Stefan Vanfleteren vond hij het concept ‘kookboek’ opnieuw uit. Hoewel er in Sergiology obligatoire recepten staan, gaat het boek vooral over de uiteenlopende inspiratiebronnen van Herman: de zee, het Zwin en Zeeuwse kwaliteitsproducten, maar ook zijn vrouw, Ibiza, chaos, modeontwerper Walter Van Beirendonck en hockeyster Margje Teeuwen.

De 360 pagina’s dikke klepper is een gewaagde maar geslaagde mix van Le Ducs strakke kleurrijke foodfoto’s en de sfeervolle zwart-witbeelden van Vanfleteren. Maar er zijn meer troeven: alle boeken zijn genummerd en de oplage is gelimiteerd tot 2000 Nederlandstalige en 500 Engelstalige exemplaren. Bovendien zit er bij het boek een audiospeler vol interviews met iedereen uit het boek. Waarom maakt de culinaire uitgeverij Minestrone niet meteen een iPad-versie? Ideaal toch voor zo’n multimediaal boek? “No way, dat zou een totale verkrachting zijn van het project”, zegt Le Duc fel. “Sergiology is heel verzorgd uitgegeven: op mooi papier, achtkleurendruk, luxelinnen en kleur op snee. Met een digitale versie haal je dat helemaal onderuit. Alle boeken die ik maak zijn tactiel. Je wil ze aanraken en bij je thuis hebben. Alleen zo kan je als uitgever concurreren met e-reading.”

Kunstobject

Tactiliteit heeft zijn prijs. 195 euro in dit geval. De makers noemen het dan ook een ‘kunstobjectboek’. Een waardige titel voor het meerjarenproject dat Le Duc en Herman eind vorig jaar presenteerden. Toen konden geïnteresseerden via de website al een genummerd exemplaar reserveren. “Al snel voelden we dat we goud in handen hadden”, stelt Le Duc. “Na enkele dagen waren er al 350 boeken verkocht. En dat terwijl het boek nog lang niet af was. Maar die nummers gaven de verkoop een boost. Geboortejaren en speciale cijfers zoals 007 of 999 waren meteen verkocht. Intussen zijn er nog maar enkele boeken te koop, maar dit najaar lanceren we een – ongelimiteerde en goedkopere – lightversie van Ser- giology: het boek zónder audio. Maar eerlijk gezegd is 195 euro niet duur voor wat je krijgt. De klassieke boekenformule is: kostprijs x 5 = winkelprijs. In dat geval moesten wij 480 euro vragen, maar we wilden per se onder 200 euro blijven. Door de internetverkoop bespaarden we vooral op distributie- en boekhandelkosten: doorgaans gaat 60 procent van de winkelprijs daar naartoe. ”

De eigenzinnige foodfotograaf Le Duc begon in 2004 boeken uit te geven. Hij startte de culinaire uitgeverij Homerus op samen met sommelier Filip Verheyden. Toen Verheyden er vier jaar later uitstapte, ging Le Duc solo verder onder de naam Mines-trone. Een half jaar geleden stapte Sergio Herman in de uitgeverij. “Sergio en ik kennen elkaar al vijftien jaar. In 1999 maakte ik foto’s voor zijn eerste boek en sindsdien werkten we heel intensief samen. Dat Sergio mede-uitgever werd, is een logisch gevolg daarvan.”

De laatste exemplaren van Sergiology zijn te koop via www.sergiology.com. Dit najaar verschijnt het boek zónder de audio.

De foto’s van Tony Le Duc en Stefan Vanfleteren zijn nog tot 18 augustus gratis te bekijken in het Felixpakhuis in Antwerpen.

IRIS DE FEIJTER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content