De Renault Scénic rijdt al een kleine eeuwigheid rond op onze wegen. Meer bepaald sinds 1996, toen hij werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar. De derde versie kwam drie jaar geleden op de markt, maar de concurrentie is ondertussen heel scherp in een segment dat Renault eigenlijk uitvond, dat van de compacte monovolume. Tijd om te gaan faceliften, vond de Franse constructeur.
...

De Renault Scénic rijdt al een kleine eeuwigheid rond op onze wegen. Meer bepaald sinds 1996, toen hij werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar. De derde versie kwam drie jaar geleden op de markt, maar de concurrentie is ondertussen heel scherp in een segment dat Renault eigenlijk uitvond, dat van de compacte monovolume. Tijd om te gaan faceliften, vond de Franse constructeur. We reden met de Grand Scénic, met zijn grotere binnenruimte verreweg het interessantste model. De wagen voelde van de eerste tot de laatste kilometer als een product dat helemaal af is. Tot volle maturiteit gekomen, zeg maar. En dat om verscheidene redenen. De indruk van kwaliteit en behoorlijke afwerking was nooit beter dan in deze versie. Pour cause, een paar jaar geleden, toen een grote schare misnoegde klanten zich verenigde in een belangengroep om problemen met de 1.9 turbodiesel aan te klagen, pakte Renault uit met een nieuw kwaliteitsplan. Geen loos plan, want het kostenplaatje voor de herstellingen onder garantie is op spectaculaire wijze gezakt. Daarbij komt dat de Scénic na vijftien jaar stilaan een heel weldoordacht product is. Bovenal koos Renault de Scénic als eerste model uit om de nieuwe dieselmotor van 1,6 liter in het vooronder te krijgen. Eindelijk een krachtbron die perfect bij het model past, want de 1.5 dCi vonden we net iets te krap, terwijl de tweeliter dan weer iets van het goede te veel was in deze tijden van zuinig rijden. Met de nieuwe diesel zorgt de Grand Scénic in ieder geval voor een zeer harmonieus rijgevoel met altijd voldoende kracht onder de rechtervoet en toch ook weer niet te veel. Op bedrijfstemperatuur blijft het motorgeluid heel discreet. Bovendien heeft deze nieuwe turbodiesel genoeg aan een normverbruik van 4,4 liter voor honderd kilometer, wat overeenkomt met een fiscaal gunstige uitstoot van 114 gram CO2 per kilometer. Pluspunt is dat de basisuitrusting van de instapversie Authentique (helaas niet verkrijgbaar met de 1.6 turbodiesel) al heel keurig is, met onder andere ESP, airco, bluetooth, elektrische en verwarmde buitenspiegels of vertrekhulp op hellingen. Motor: viercilinder turbodiesel van 1,6 liter Max. vermogen: 130 pk of 96 kW Max. koppel: 320 Nm bij 1750 toeren Prestaties Topsnelheid: 195 km/u Acceleratie: 0-100 km/u in 10,3 seconden Milieu Gemiddeld normverbruik: 4,4 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 114 gram Euro 5 Instapprijs: 28.550 euro Perfect passende dieselmotor Zitgevoel stoelen JO BOSSUYT