JOHAN THIJS CEO KBC

"Fons Wouters, de toenmalige directeur van ABB Verzekeringen, zei in tijden dat het niet aan de orde was, dat je moest zorgen dat je onderliggende business rendabel was. Dat is de enige graadmeter voor duurzaamheid. Je hebt dan geen behoefte aan compenserende effecten. Dat pas ik ook altijd toe en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Een voorbeeld? Toen ik begon, waren onze woonkredieten niet winstgevend, maar waren ze vooral een product om klanten binnen te halen. Dat is niet gezond. We hebben dat veranderd. Ondertussen is dat in de hele Belgische markt aangepast."
...

"Fons Wouters, de toenmalige directeur van ABB Verzekeringen, zei in tijden dat het niet aan de orde was, dat je moest zorgen dat je onderliggende business rendabel was. Dat is de enige graadmeter voor duurzaamheid. Je hebt dan geen behoefte aan compenserende effecten. Dat pas ik ook altijd toe en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Een voorbeeld? Toen ik begon, waren onze woonkredieten niet winstgevend, maar waren ze vooral een product om klanten binnen te halen. Dat is niet gezond. We hebben dat veranderd. Ondertussen is dat in de hele Belgische markt aangepast." "Een goede leider of manager is een beetje wat een tienkamper is in de sport. Je moet in alles goed zijn, maar je bent niet noodzakelijk in alles de beste. Een goede leider is iemand die mensen inspireert, motiveert, richting geeft, beslissingen kan nemen en in moeilijke omstandigheden het hoofd koel houdt. De manier waarop je die elementen gebruikt, hangt af van de context. In volle crisis, rond 2009, waren vertrouwen opbouwen, energie en richting geven van cruciaal belang. Dat woog toen zwaarder dan andere vaardigheden." "Ook vandaag zijn er een aantal elementen die onzeker zijn, maar de dynamiek is anders dan in 2008 en 2009. Toen was het een kwestie van overleven en begon alles weer met vertrouwen creëren. Nu is de druk of we gaan overleven er niet meer en is KBC een van de meest rendabele financiële instellingen in Europa, maar de uitdaging is er niet minder om. We moeten blijven veranderen, want nu wijzigt het klantengedrag en kan iemand in zijn garage iets ontwikkelen dat morgen een deel van onze business overneemt.""Change management was een onderwerp dat vaak terugkwam in onze gesprekken. KBC heeft een heel mooi verandertraject afgelegd de jongste jaren. Ook bij Altran zijn we het jongste anderhalf jaar bezig met een groot veranderingstraject om onze leiderspositie te verstevigen. Toch zijn het dermate ingrijpende veranderingen dat de hele organisatie van de top tot beneden de impact ervan voelde. Ik heb met Johan vaak gesproken over het belang van strategie of van gedetailleerde actieplannen, maar ook over hoe belangrijk het is ervoor te zorgen dat je mensen de veranderingen accepteren. Daar is de juiste bedrijfscultuur voor nodig." "Ik besteedde te weinig aandacht aan het vieren van kleine successen. Met een team worden vaak grote successen gevierd en bekendgemaakt. Maar die grote successen gebeuren niet elke week. Het is daarom ook belangrijk kleine realisaties in de verf te zetten met je team. Dat kan aan de hand van een schouderklopje of een mailtje. Dat geeft mensen energie, vertrouwen dat ze goed bezig zijn en het geeft hun de motivatie ook de grote projecten tot een succes te maken." "Ik probeer zo veel mogelijk autonomie bij mensen te leggen. Mijn taak is meer hen uit te dagen en bij te sturen. Een ander aspect dat ik belangrijk vind, is dat er een open cultuur in het bedrijf is. Ik probeer daarom de drempels zo laag mogelijk te houden en ervoor te zorgen dat ik dagelijks bereikbaar ben voor mijn mensen. Dat zorgt ervoor dat, wanneer er zaken zijn die minder goed lopen, mensen er makkelijker mee naar je toe komen." Young Leaders/Inspiring Mentors is een traject van de leiderschapsorganisatie Lead-In, dat een ervaren leider koppelt aan een jonge wolf. Geïnteresseerd? Schrijf u dan in voor de volgende cyclus via info@lead-in.eu. Benny Debruyne, fotografie Debby Termonia