Een goede champagnemaker behoeft geen krans

Kerstmis is weer in aantocht en dat is een ideale gelegenheid om terug te komen op de meest Belgische aller champagneproducenten: Vranken Pommery.

Terwijl sommige champagnes in de rekken van de grote supermarkten worden aangeboden voor minder dan 10 EUR per fles, heeft Vranken Pommery de markten verrast door begin deze maand een kapitaalverhoging van 35,9 miljoen EUR aan te kondigen. Het is verleidelijk om de link te leggen tussen de afgeprijsde flessen en de kapitaalverhoging, maar dat zou onterecht zijn, ook al werd Vranken niet gespaard door de crisis. De fondsen die de groep uit de Champagnestreek wenst op te halen, zijn bedoeld voor de financiering van de overname van 95,6 % van Camarguaise de Participations, een bedrijf waarvan de activa nagenoeg volledig bestaan uit een participatie van 95,6 % in de Domaines de Listel.

Merkimago

Vranken, dat al zorgde voor de distributie van de wijnen van Listel, werkt zo verder aan zijn ontwikkeling buiten de champagne. De groep beschikt ook over portoactiviteiten, met onder meer het merk Rozès. Champagne blijft echter het grootste deel uitmaken van haar omzet en dat zal niet snel veranderen. In 2008 vertegenwoordigde de beroemdste van alle mousserende wijnen 94 % van de omzet van de groep. Met een marktaandeel van 9 % op de champagnemarkt staat Vranken op de tweede plaats in de lijst van de grootste champagneproducenten. De groep kan prat gaan op een groot aantal merken: Pommery, Demoiselle, Charles Lafitte, Heidsieck, enzovoort. De laatste jaren is Vranken ook gestart met de ontwikkeling van verschillende Cuvées Prestige (Cuvée Louise en Diamant Bleu) om zijn merkimago te verbeteren. Onlangs heeft de groep beslist om binnenkort een deel van de prestigieuze flessen met jaartal op de markt te brengen onder het label ‘Collection Millésimes d’Or’. In totaal zal het gaan om 265.000 flessen met niet minder dan 55 verschillende jaartallen (waaronder een groot aantal tussen 50 en 70 jaar oud).

Goede weerstand

De groep, die zich bewust is van haar achterstand op het vlak van merkimago ten opzichte van LVMH (Veuve Clicquot…), is dus duidelijk van plan om uit te pakken met al het moois dat champagne te bieden heeft. Vranken blijft echter aandachtig voor de sterke trends die de champagnemarkt overheersen. De eerste is de aanhoudende stijging van de export, met name dankzij de ontwikkeling van de verkoop in de opkomende landen. In 2008 vertegenwoordigde de export 44 % van de totale omzet (48 % voor Vranken).

Frankrijk, dat veruit de grootste afzetmarkt blijft voor de champagnehuizen (56 % van de totale verkoop in 2008), kent op zijn beurt een tamelijk sterke groei sinds het begin van deze eeuw.

Ondanks de daling vorig jaar als gevolg van de economische crisis is de totale champagneverkoop gestegen van 262,7 miljoen flessen in 2001 tot 322,7 in 2008. De bloei van de champagnemarkt merken we ook in de beperkte impact van de crisis. Terwijl de verkoop tussen 1999 en 2000 met 22,5 % was ingezakt, bedroeg de daling dit jaar minder dan 5 %. In 2009 zullen we wellicht een gelijkaardige terugval optekenen, maar gezien de omvang van de crisis blijft de daling heel beperkt.

Het hoeft dus niet te verbazen dat Laurent-Perrier en talrijke waarnemers verwachten dat de champagnesector vanaf 2010 zal terugkeren naar zijn historische groeiritme van meer dan 3 % per jaar. De groei kan zelfs nog hoger liggen, zoals in de periode 2001-2007 (+34 % op zeven jaar tijd).

Ondanks wat de supergoedkope recente aanbiedingen doen vermoeden, ziet het er ook niet naar uit dat het prijskaartje van champagne zachter zal worden. De gemiddelde prijs van een fles van 75 centiliter stijgt namelijk elk jaar. Ondanks de crisis is de gemiddelde prijs (exclusief belastingen) van de kostbare bubbels zowel in Frankrijk (+2,3 % tot 12,17 EUR) als in het buitenland (+2,6 % tot 15,81 EUR) vorig jaar gestegen. In totaal vertegenwoordigt champagne 15 % van de volumes en 55 % van de marktwaarde van de mousserende wijnen.

Goede vooruitzichten

De fundamentals van de champagnesector zijn dus positief. De herkomstbenaming champagne blijft bovendien zeer goed beschermd. Momenteel beslaat de Champagnestreek slechts 33.000 hectare. Binnen de instanties van de Champagnestreek worden er gesprekken gevoerd over een eventuele uitbreiding, maar de eerste flessen uit eventuele nieuwe streken met champagnelabel worden niet verwacht voor 2015 (in het beste geval). Bovendien zal de uitbreiding alleen maar plaatsvinden als dat gunstig is voor de wijnbouwers (bij wie de champagneproducenten de meeste van hun wijn kopen) en voor de champagnehuizen.

Dankzij zijn strategie zal Vranken dus volop kunnen profiteren van de goede vooruitzichten van de champagnemarkt.

Wijn

De andere activiteiten van de groep mogen er ook zijn. Voor porto bezit Vranken niet minder dan 300 hectare wijngaarden (tegenover 255 hectare voor champagne, die echter slechts een klein deel leveren van de champagnedruiven die door Vranken worden verwerkt) en sterke merken als Rozès en Sao Pedro.

Dankzij de overname van Domaines de Listel beschikt de groep ook over een sterke positie in wijn (rosé). Het bedrijf Domaines de Listel beschikt over een van de grootste wijndomeinen van Europa, die samen in totaal ongeveer 3800 hectare grond beslaan, waarvan meer dan 2000 hectare met wijnstokken beplant is.

De link tussen champagne en roséwijn lijkt misschien vergezocht, maar het belangrijkste voordeel van de combinatie van de twee dranken zit hem in het feit dat ze in andere seizoenen gedronken worden. Champagne is hoofdzakelijk een winterdrank. Door Listel over te nemen, legt Vranken bovendien de hand op een grote hoeveelheid gronden waarmee het de stijging van de grondprijzen in zijn rekeningen in evenwicht kan brengen (ook al kost een hectare die roséwijn produceert bijna tien keer minder dan een hectare ‘champagne’).

Afgeprijsd

De daling van het aandeel na de kapitaalverhoging is volgens ons overdreven gezien de beperkte verwatering (22 %) en de redelijke prijs die betaald werd voor de overname van Domaines de Listel. Vranken Pommery is veel lager gewaardeerd dan andere champagneproducenten (zie tabel). Als u dit aandeel al hebt, raden wij u aan in te tekenen op de kapitaalverhoging. In het andere geval kunt u profiteren van de huidige zwakte om een positie in te nemen. (C)

Door Cédric Boitte

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content